Skjermdump fra Facebook

Tut og kjør

De fleste av oss er ikke så leie av formynderiet.

Sylvi Listhaug foreslo for to uker siden å slutte å plage eldre bilførere med såkalte kognitive tester, og la dem få kjøre så lenge de vil. Denne uka gikk hun ett skritt videre, eller kjørte kanskje den samme skrittlengden, det er jo mer makelig sånn: Hun gikk, kjørte, hardt ut mot å sette opp flere fotobokser med gjennomsnittsmåling av fart. Vi var inne på dette for fire uker siden i denne spalten, som en mulig ny fanesak for Fremskrittspartiet, og nå bekreftes holdningen: Dette vil de ikke ha noe av.

For de som ikke er så mye ute på veiene selv: Med enkeltstående fotobokser holder det for fartsglade å bremse ned rett før de passerer dem. Ved gjennomsnittsmåling står det to bokser med mange kilometers mellomrom, og så må man kjøre lovlydig hele denne strekningen for ikke å bli tatt. Det er selvfølgelig mulig å råkjøre halve strekningen, stoppe og se litt på utsikten, og så råkjøre resten av veien til neste boks. De fleste av oss er imidlertid ikke så leie av formynderiet. Men Frp har den gamle oppfatningen om at det ikke er farten som dreper, men alle bråstoppene. Både Trygg Trafikk og Transportøkonomisk institutt mener de tar feil.

«Er du også lei av å ligge bak biler som kjører 10–20 km. under fartsgrensen, bare for å være på den sikre siden? Fjern flest mulig fotobokser med gjennomsnittsmåling og dropp å sette opp nye!», skriver Sylvi Listhaug til vennene sine. Hun har derfor strengt tatt ikke spurt meg, men jeg svarer likevel: Er jeg også lei? Nei! Heller ligge bak noen som kjører 10 km under fartsgrensa enn å bli tatt igjen av idioter som kjører 40 over, ligger bak meg og stanger og til slutt kjører forbi (og likevel blir liggende bak en bred bobil lenger nede i dalen, slik at jeg tar dem igjen, uten å ha risikert eget og andres liv og helse i mellomtida).

Med to slike utspill på to uker fra Listhaug er jeg redd dette er starten på en gradvis introduksjon av nye holdninger i trafikkspørsmål. Tar du den, så tar du den. Vinterdekk på glatt føre? Kan det være nødvendig, bortsett fra for utlendinger selvfølgelig, de vet jo aldri sitt eget beste. EU-kontroll av bilparken? Gi oss heller vår egen brexit.

Med en slik framdrift er det ikke lenge til Fremskrittspartiet er framme ved det endelige målet: Promillekjøring. Er det egentlig så farlig? I 1936 ble det innført en promillegrense på 0,5 her i landet. I 2001 ble den satt ned til 0,2. Nå er veistandarden og bilparken blitt så mye bedre at det er like få drepte i trafikken som det var i 1930-årene. Dette til tross for at det er mange flere biler på veiene, kanskje 100 ganger så mange, selv etter gjennombruddet til Miljøpartiet De Grønne. Kan det tenkes at Frp vil se på denne grensa igjen? Dette er tross alt partyet som går inn for ølsalg på bensinstasjonene. Bare man ikke blir så full at man må bruke sikkerhetsbelte for å holde seg oppreist i bilsetet. Dette er tross alt partiet som mente at sikkerhetsbelter var som lange underbukser, greie å ha, men unøvendig å påby folk å bruke.