Kultur

Trafikanter er smarte

Det manglende kaoset i Oslotrafikken etter tunnelstengningen gir håp om langt bedre trafikkflyt framover. Her er fem viktige lærdommer.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

1. Trafikanter er smarte: Hvis de forventer kaos ved å følge sin vanlige jobbreise, velger de løsninger som gjør at de slipper kaoset.

Trafikantene velger det beste tilgjengelige alternativet. Om sommeren velger flere å sykle, om vinteren velger flere egen bil. Når bil blir mindre attraktivt som følge av forventet kaos, velger flere andre løsninger.

2. Mange bilister har et alternativ: De kan reise tidligere eller senere, bruke kollektivtransport, sykle, eller gå. De kan kjøre deler av ruta, ta T-banen resten av veien, etc. Eller de kan jobbe hjemmefra.

3. Små endringer gir stor effekt: Små endringer i reisemønster gir store endringer i fremkommelighet. Så langt vet vi ikke hvor stor effekten på antall reisende er, men effekten på køsituasjonen i Oslotrafikken er oppsiktsvekkende.

4. Stort potensial: Samlet betyr 1–3 at muligheten til å få bedre trafikkflyt i storbytrafikken er større enn vi tror.

Realiteten er at manglende styring av trafikkstrømmene gir oss mye mer kø enn vi trenger å ha. Et enkelt bilde: Dersom bolig var gratis eller veldig billig, ville det vært lange køer for å få et sted å bo. Mange ville ønsket de kuleste kåkene, og det ville blitt svært krevende å unngå sterk strid om retten til å bo der.

Det vi mangler i Oslotrafikken er et verktøy for å tilpasse etterspørselen til tilbudet.

5. Still krav til nye løsninger: Bilister som har satt pris på fraværet av kø siste uke, bør kreve at politikerne i Osloområdet sørger for at dette blir normaltilstanden.
Tidsdifferensierte satser i bomringen vil gi langt bedre trafikkflyt også når vi ikke stenger tunneler – fortrinnsvis kombinert med et bedre alternativer.

Mer fra: Kultur