Tog og tannkrem

Tilsvarende anbudseksperimentering i Sverige har ført til forverret arbeidsmiljø for ansatte, merkostnader og forsinkelser.

Overskriften i torsdagens VG lød: «Høyre vil konkurranseutsette disse togstrekningene - nå», etterfulgt av en mindre tittel: «Skal knuse NSB-monopolet». Hovedtittelen var imidlertid av det mer skøyeraktige slaget, slik det er vanlig å ty til sånn cirka 1. april hvert år: «Tut og kjør!».

Nyheten er dramatisk nok uten utropstegn og voldsmetaforer og dessverre ingen aprilspøk. Hvis Høyre får det som Høyre vil, vil avviklingen av NSBs monopol være utført i løpet av et år. Det betyr blant annet konkurranseutsetting av Vestfold- og Østfoldbanen. Linda Helleland, som leder Stortingets transportkomité, er på offensiven i VG: «Vi skal skvise så mye tannkrem ut av tuben at Ap ikke får puttet det tilbake». Ifølge Helleland er regjeringen blitt rent ned av utenlandske selskaper som ønsker å komme til Norge for å drive tog, blant annet har Samferdselsdepartementet hatt møte med franske Keolis og Hongkong-baserte MTR.

Forsvarere av NSB-monopolet er bare nostalgiske, mener Høyre-politikeren. Vi tolker henne dit hen at en nostalgiker er en som er tilhenger av at norske selskaper skal betjene alle nordmenn og tjene penger på norsk togdrift, slik at fellesskapsverdier tilfaller fellesskapet, i stedet for internasjonale storkonsern, og at vital infrastruktur opprettholdes i dette langstrakte land, selv om den ikke nødvendigvis er lønnsom på kort sikt. Erfaringene fra tilsvarende anbudseksperimentering i Sverige er ikke gode og har ført til forverret arbeidsmiljø for ansatte, merkostnader og forsinkelser. Helleland burde finne seg andre tannkremtuber å leke med.