Debatt

Tillit til fagfolkene – ikke til systemet

Når vi skal videreutvikle måten vi tilrettelegger for barn med særskilte behov, er det en forutsetning for oss at vi lytter til dem som har skoene på.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Nordahl-utvalget har utredet hvordan barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i barnehage og skole skal få et inkluderende tilbud av høy kvalitet. Ikke overraskende konkluderer de med at det spesialpedagogiske tilbudet til barn og unge i dag er for dårlig. Jeg oppfatter at det er mange som deler forståelsen av utfordringene ved dagens system.

Det er for mange barn som ikke får den hjelpen de trenger og har krav på. Det brukes mye tid og ressurser på sakkyndige vurderinger og enkeltvedtak, som fører til at det ofte tar lang tid fra et behov hos barn og unge oppstår til tiltak iverksettes. Systemet fører også til at mange av de med spesialpedagogisk kompetanse blir sittende med papirarbeid på kontorer langt unna barna, mens det ofte er ufaglærte som står for den daglige oppfølgingen av barna. Spørsmålet jeg stiller er om vi kan klare å rigge et bedre system der vi gir raskere og mer hensiktsmessig hjelp til både foreldre og barn, der de mange tusen gode og dyktige ansatte i PPT, barnehagene og skolene våre få brukt sin kompetanse og sitt engasjement til å utøve yrket sitt nærmere barna.

I høringsuttalelsen fra Oslo kommune er jeg opptatt av at vi ser hele barnet i sitt miljø, istedenfor å individualisere problemene og dermed også løsningene. Det kan være en rekke sammensatte årsaker til at barn og unge strever i barnehagen og på skolen. Derfor ønsker vi å se på hvordan vi kan omorganisere dagens system, som vil innebære en annen bruk av den spesialpedagogiske kompetansen. Jeg ønsker at høyt kompetente fagfolk skal flyttes nærmere der barna er, og at fokuset rettes mot læringsmiljøet i barnehagen og på skolen og miljøet rundt barna. I sitt innspill til oss sier Utdanningsetaten at de er enige i Nordahl-utvalgets forslag til et helhetlig system.

Aller mest er jeg opptatt av å lytte til hovedpersonene selv: barn og unge som i dag har behov for raskere og mer hensiktsmessig hjelp. Når vi skal videreutvikle måten vi tilrettelegger for barn med særskilte behov, er det en forutsetning for oss at vi lytter til dem som har skoene på.

Mer fra: Debatt