Barnehagebarn, Torbjørn Røe Isaksen (innfelt)

Tid for alvorsprat, Torbjørn!

Læring er alltid til stede i leken, men leken er ikke alltid til stede i læringen. Dette bør du tenke på, Torbjørn Røe Isaksen, når du utformer innholdet i framtidens barnehage.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen la i mars frem en ny stortingsmelding for kvalitet i barnehagen, «Tid for lek og læring - bedre innhold i barnehagen». En av hans ambisjoner er å jobbe mer systematisk med barns språkferdigheter.

Kjære Torbjørn, i denne sammenheng vet du ikke hva du snakker om. For det første ønsker du å gjøre barnehagen mer lik skolen. For det andre ser du ikke lekens egenverdi.

Å gjøre barnehagen mer lik skolen er ikke riktig vei å gå. Barnehagen er i dag ikke bare en lekeplass. Barna der lærer hver eneste dag, hvert sekund – hele dagen. Et barn utvikler seg mye gjennom årene i barnehagen – mentalt, sosialt og mottar ikke minst læring om livet. Viktig kunnskap for et barn, som jeg setter stor pris på.

Les også: Pedagoger og fagfolk slår alarm: – Barna får for lite tid til lek

Kunnskapsministeren har tidligere gått ut med andre tiltak for å vise at han ønsker å gjøre barnehagen mer om til skole. Blant annet har Røe Isaksen uttalt at femåringer bør starte på skolen. Det viser hvilket smalt kunnskapssyn ministeren har – og hvilke mål han har: Skole, skole og skole og resultater, resultater og resultater.

Husk Torbjørn, leken har en egenverdi! Læring er alltid til stede i leken, men leken er ikke alltid til stede i læringen.

Kunnskapsministeren ønsker også å innføre et nytt lovforslag der han gjør det til en plikt å dokumentere enkeltbarns utvikling og aktivitet. Det åpnes for utstrakt vurdering og dokumentasjon av hvert barns interesser, kunnskap, trivsel og erfaringer. Her viser statsråden at han ikke forstår hvor hektisk en barnehagehverdag er fra før. Blir det flertall for lovforslaget, påfører Røe Isaksen barnehagen flere krav – som til slutt vil gå ut over barna.

Kjære Torbjørn, dette er ikke de riktige virkemidlene for å få en bedre barnehage, men snarere det motsatte. Om du VIRKELIG ønsker å gjøre barnehagen bedre, må du se på muligheten for å få flere barnehagelærere inn i barnehagen, som OECD også ønsker. Ja, samtidig bør du i sterkere grad studere bemanningsnormen ute i barnehagene, for å få mer kunnskap inn.

Jeg studerer selv til å bli barnehagelærer og er ferdigutdannet til sommeren. Jeg ønsker å jobbe i en barnehage der man fortsatt ser barnas beste og vektlegger lekens egenverdi, og vite at jeg har støtte til dette fra kunnskapsministeren. Da vil også jeg gjøre en god jobb.

Men, kjære kunnskapsminister! Det er en grunn til at det har startet et barnehageopprør. Det bør du ta til deg, og tenke over hvem som vet best. Er det du, eller de som faktisk jobber i barnehagen?

Jeg stiller meg bak opprørerne.

 

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!