Debatt

Styrk spesialundervisningen!

I stedet for å fjerne spesialundervisningen, må den styrkes! Det vil komme 50.000 norske skolebarn til gode.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Spesialundervisningen er et mislykket system, lyder konklusjonen i rapporten som Nordahl-utvalget har overlevert regjeringen. Professor Thomas Nordahl ønsker mer tillit til at skoleledere er i stand til å disponere ressursene på en god måte, at fagfolk flyttes nærmere elevene og at hver skole skal forplikte seg til et eget støttesystem for barn som trenger små kurs som gir tidlig innsats.

En vellykket spesialundervisning handler altså om å disponere ressursene riktig. Skolenes landsforbund mener rapporten beskriver en ideell skole som har godt med ressurser, slik at alle elevene blir ivaretatt – uansett hvilke behov elevene har for tilrettelegging. Den ideelle skolen eksisterer dessverre ikke i det norske samfunnet, noe Nordahl og hans eksperter snart bør oppdage.

En litt større lærertetthet per klasse har i mange tilfeller vært nok til å gi elever spesialundervisning. Dessverre er det slik at når kommunene tvinges til å krympe budsjettene, er det denne ekstra ressursen som vil forsvinne først. Fjernes eller svekkes retten til spesialundervisning frykter vi at tilbudet blir mer vilkårlig og avhengig av kommunens eller fylkeskommunens økonomi. Det vil også føre til økt behov for kartlegging av elevene og økt byråkratisk arbeid for lærerne.

Nordahl-utvalget ønsker ikke å fjerne rettigheten for de elevene som har de største enkeltvedtakene. Det er bare de med de største behovene for individuelle spesialpedagogiske tiltak over lang tid som skal innom PPT-systemet. Skolenes landsforbund er skeptisk til at det i mange elevers tilfelle ikke skal være sakkyndig vurdering for å få hjelp. Vi mener at det svekker mange elevers rettsvern.

Ekspertutvalget setter fokus på at kvaliteten på spesialundervisningen elevene mottar ikke er tilfredsstillende. Skolenes landsforbund mener at en av årsakene til det ligger i at utdanningen av lærerne som skal utføre denne typen undervisning er for mangelfull. Det er derfor viktig å styrke studietilbudet i pedagogikk og spesialpedagogikk i lærernes grunnutdanning.

Mer fra: Debatt