Kultur

Stopp galskapen på norske veier

Sikkerheten på norske veier er ekstremt trua. Hver eneste dag ser vi dårlig utstyrte kjøretøy, sjåfører med falske førerkort, brudd på hviletidsbestemmelser og ruspåvirket kjøring. Nå må myndighetene ta ansvar!

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Antall omkomne i trafikken var på vei ned, da de i i fjor igjen økte drastisk. Mellom 20 og 30 personer mister livet hvert år i trafikkulykker hvor vogntog er involvert. Lavere ulykkesrisiko på veiene er liv spart. Sist uke sjekket Statens vegvesen 600 vogntog på Taraldrud og avdekkingen av brudd på regelverket var ikke spesielt overraskende.
Den største trusselen er useriøse aktører i transportbransjen, og de utenlandske er overrepresentert. Nå må norske myndigheter ta ansvar.

Under helgas landsstyremøte i Sosialistisk Ungdom ble det vedtatt innskjerpinger for transportvirksomhet på norsk jord etter gang på gang med omfattende brudd på regelverket. I tillegg til å være den største trusselen for sikkerheten på norske veier, er utenlandske aktører i transportbransjen en stor trussel for tusenvis av norske arbeidsplasser. Med stadig hardere konkurranse på tvers av landegrensene i EU og EØS-området blir lønns- og arbeidsvilkår presset nedover til det nærmer seg eksistensminimum.

Det er myndighetens ansvar å sørge for at norske veier skal være trygge slik at alle kommer seg trygt frem uten å måtte møte potensielle drapsmaskiner på veien.
Mange deler bekymra for hvilken retning dette tar, det gjør også Sosialistisk Ungdom. Vi ser det enorme behovet for å iverksette strakstiltak for transportbransjen, slik at det er mulig å utestenge useriøse aktører fra å drive virksomhet i landet, og oppfordrer sterkt til at regjeringa tar problematikken på alvor. EUs frie flyt fører til økt sosial dumping og tvangsmessig konkurranse som først og fremst rammer arbeidsfolk i de ulike bransjene.

Nordland er et av fylkene hvor det registrert at 80% av tunge kjøretøy involvert i ulykkestilfeller, er utenlandske.
Utenlandske sjåfører må være pålagt glattkjøring på lik linje med norske, og i tillegg må oppdragsgiver holdes ansvarlig for at regelverk følges. Økt kontroll på grensa og på spesielt utsatte strekninger må være en selvfølge, men det krever økte ressurser til vegmyndigheter og politi. Allikevel er det nødvendig å presisere vårt solidaransvar med transportarbeiderne, og en større ansvarliggjøring av oppdragsgiver er jo nettopp å legge størsteparten av ansvaret der det bør ligge.

En av kravene våre omhandler midlertidig forbud mot kabotasjekjøring. Regelverket fra EU er så uklart at det oppfattes som nærmest håpløst å kontrollere, og dermed lett for useriøse aktører å tjene penger på. Da er det nødvendig med krav som har skikkelig effekt. Den økte sosiale dumpinga i bransjen har blitt så problematisk at Norsk Transportarbeiderforbunds Landsmøte enstemmig har fatta et historisk vedtak som første LO-forbund for å si opp EØS-avtalen.
«Det er ingen tvil om at norske sjåfører er bedre rustet for vinterveier både når det gjelder erfaring og utstyr. Når utenlandske firmaer lar sine sjåfører drive kabotasjekjøring, går det direkte på veisikkerhet og sette folk i livsfare», har leder i Oslo Transportarbeiderforening, Pål Aronsen, uttalt. At dette handler om liv og helse er det ingen tvil om, og nettopp derfor er strengere krav helt elementært for sikkerheten på norske veier. Snillismen mot EU er ikke viktigere enn menneskeliv.

Mer fra: Kultur