Debatt

Spørsmål og kommentar til kunstkritiker Lars Elton

«Gjerdeløa» er åpenbart et fint byggverk, men hvor hører «verket» i tilfelle hjemme? Jeg retter mitt spørsmål til kunstkritiker Lars Elton.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

La det være sagt.

Jeg har stor tillit til kunstkritiker Lars Eltons mange perspektiver, store engasjement og faglig dyktige penn.

Likevel har jeg lyst til å stille et kritisk spørsmål til mye av det som i dag går under det populære begrepet «konseptkunst».

« Gjerdeløa» er åpenbart et fint byggverk på sine egne arkitektoniske premisser. Til disse premissene hører en kontekst av «bruksting», av natur og lang kulturhistorie.

Hvis byggverket derimot skulle høre hjemme på et museum for «kunst», må vel konseptet snarere høre til på De Sangvinske Samlingene, enn på Nasjonalmuseet?

Uansett om Marianne Heskes  «Gjerdeløa» har vært presentert som «konseptkunst» i flere av verdens kunstgallerier, blant annet i Pompidou-senteret i Paris, gjør vel ikke dette «verket» automatisk om til et av Norges største kunstverk?

Mange 
av de moderne konsept-kunst-verkene, som vi møter i de store kunstgalleriene verden over, hører for meg snarere til verdenslitteraturens «Keiserens nye klær» og gir meg lysten til å rope ut i kunst-eteren:«Men, han har jo ingen klær på!»
H C Andersen kunne virkelig få sagt det!

Mer fra: Debatt