Debatt

Småbutikkenes fremtid og forbrukernes valgmuligheter

Forbrukerne drukner i tilbud og blir dermed stadig mer likegyldige

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Black Friday, black week og lignende aktiviteter er med på å kannibalisere handelen og butikkenes fremtid.

Nylig kunne vi lese i media om at lavpriskjeden Nille er nok en kjede som sliter og derfor planlegger å legge ned butikker. De sier selv at de har sovet i timen, og ikke jobbet godt nok med sortimentsstyring. Jeg tror ikke sortimentsstyring er det eneste Nille sliter med.

Med ujevne mellomrom kan vi lese ekspertuttalelser om at butikker som ikke driver nettbutikk bare kan legge ned. De store kjedene har ofte investert tungt også i nettbutikk. Hvorfor får ikke de det til heller?

Jeg har tidligere gått ut og sagt at nettbutikk ikke er løsningen for selvstendige butikker. Det står jeg fast ved. Hverdagen som butikkdriver er utrolig krevende, og butikkene må fornye seg. Men skal de ha en fullsortiments nettbutikk - nei, det er jeg faktisk ikke med på. Butikkene må være på nett - ja, det er det overhodet ikke tvil om. Der er vi helt enige, ekspertene og jeg.

Det butikkdriverne må forstå er at fysisk butikk og nettet ikke er to forskjellige verdener. Butikkene som fortsatt står og lurer på om de skal lage seg en facebookside; ja de har ikke bare sovet i timen. De er aldeles forbigått. Men det finnes fortsatt muligheter.

Det dreier seg om at butikkene må gjøre seg relevant for sine kunder. At butikkene er tilgjengelig der kundene dine finner dem. Og det gjelder selvsagt også på nett. Det mange butikker har misforstått er at det ikke dreier seg om at de skal selge mest mulig varer. Dersom butikkdriverne fokuserer på å kjøre flest varer inn den ene døra og ut den andre, så er det på høy tid at de tenker nytt. Det at en butikk har en vare "inne" - er ikke alltid saliggjørende.

Det er en helt klar overetablering av butikker. Kjøpesentre som stadig utvider sitt areal og flere ordentlige gode nettbutikker - og alle kjemper om de samme kronene.

Butikkenes fremtid avhenger av antall fornøyde kunder de har. Og dersom du driver fysisk butikk, men er så opptatt av å legge ut produkter i nettbutikken at du overser kunden som har gått over dørterskelen, så har du garantert tapt begge steder.

Kundens krav og forventninger har endret seg. Kundens atferd har endret seg. Det at man har en middels dårlig nettbutikk er ikke fremtiden. Det at man har en superoptimalisert nettbutikk er heller ikke nødvendigvis fremtiden. For det er ikke kjedenes evne og vilje til å pøse penger i nettbutikksegmentet som avgjør kampen, ei heller hvor operativ nettbutikken til den selvstendige butikkdriver er; det er hvor gode butikkene er på å være relevant og interessant for kunden. Og det handler ikke alltid om du har sortimentet helt på G, heller.

Jeg mener faktisk at det handler om to ting: At menneskene bak butikken, bak disken - brenner for det de gjør. Og at de er superfokuserte på å møte kunden. Nemlig ved at det de tilbyr er relevant for kundene. Både off- og online. Uavhengig av om man driver i kjede eller utenfor. Selv om teknologien endrer seg raskt, endrer mennesker seg sakte. Og vi liker å kjøpe av mennesker vi liker og har tillit til. Det samme gjelder faktisk for kjedene. Hvis vi ikke skjønner hvem de er - har vi også litt problemer med å like dem.

Det handler nemlig ikke alltid om pris, posisjonering eller fiffige salgsstunt - det handler om mennesker. Mennesker på begge sider av disken, om du vil.

Hvem og hva er "Nille"? Hvem og hva er "Karis klær"? Kjenner vi de? Er de tillitsvekkende, eller "lurer" de oss med salg og rabatter og ta tre betal for to i dag og 25% på alle varer i morgen?

Jungelen av tilbud og fokus på stadig lavere priser og større rabatter gjør noe med kundene.

Selv jobber jeg med selvstendige butikker over hele landet - og jeg ser mye av det samme: Butikkdrivere som jobber hardt og målrettet fordi de har troen på det de driver med. Fordi de vet at de må holde ut littegrann lengre; for kundene har egentlig sagt at de trives med de unike butikkene, og er lei av prismaset til kjedene. Det gjenstår litt før kundene gjør som de sier; at de legger igjen pengene der de egentlig vil handle. Fordi vi vil få veldig triste steder når alle de små og halvstore butikkene blir borte. Eller når alle stedene blir dønn like, fordi butikkmiksen er helt lik.

Oppfordringen til kundene blir derfor: Velg å legge igjen penger hos de butikkene du trives i. Velg å handle der du får det du vil ha. Vær klar over at det er du som kunde som sitter med makten, så vær bevisst hvordan du bruker den, for du former dine fremtidige valgmuligheter hver gang du trekker kortet, både off- og online.

Mer fra: Debatt