Debatt

Selvkjørende busser for enhver pris - og enhver bekostning?

I disse valgtider er det ikke å legge skjul på at politiske partier og ikke minst mektige selskaper driver med en massiv lobbing for å vinne enkle stemmer på enkle løsninger. Løsningene virker spennende og innovative, og som enkeltperson er det ofte lett å bli imponert og fascinert over hvor ”lys og spennende” fremtiden ser ut til å bli.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vi ser i VG at administrerende direktør Bernt Reitan-Jensen sammen med klima- og miljøminister Vidar Helgesen prater varmt in selvkjørende busser som det nye hete innenfor kollektivreiser. Matebusser inn mot eksisterende kollektivknutepunkter. En appelerende tanke for alle som hver dag pendler inn til byen i fulle busser, trikker og t-baner.

Det verken Reitan-Jensen eller Helgesen sier noe om, er utfordringene med å få på plass en autonom (selvkjørende) busspark. Etter de utprøvingene som har blitt gjort i her i Oslo, har det dreid seg om små busser med en kapasitet på maks 6 personer på avgrensede  områder. Altså ikke i reell bytrafikk. Skal vi få et gjennomførbart og velfungerende tilbud med førerløse busser i en hvilken som helst norsk by, må det massive omlegginger av både infrastruktur og bybildet. Da blir prislappen for trikk på Ring 2, kun en fotnote til sammenligning.

Så det er trygt å si at det skal bli en spennende prosess om Reitan-Jensen og Helgesen, skal få dette på plass i en by der det allerede er en oppildnet diskusjon om bilfritt indre by. Om manglende ladestasjoner selv om elektrifisering av bilparken er et satsingsområde. Hvordan er det da tenkt at man skal kunne gjennomføre de nødvendige grepene for at dette skal bli en realitet, med både støtte fra politiske partier, de reisende og byens beboere? Klima- og miljøminister Helgesen uttaler seg etter det som ser ut som en hyggelig busstur med Reitan-Jensen i VG: "Oslo nå bør vurdere å legge bort planene om en ny trikketrase langs Ring 2, fordi utslippsfrie, selvkjørende busser kan dekke behovet, uten enorme investeringer gjennom å grave ned nye skinner."

Det hverken Helgesen eller Reitan-Jensen er interessert i å dele med VG´s lesere eller de som benytter seg av kollektivtrafikken i Oslo, er at fremfor å velge en trikk med kapasitet for å frakte rundt 200 mennesker, vil de sette inn busser med en maks kapasitet på 40 reisende. Gitt at det også bygges egne traseer eller at biltrafikken på Ring 2 fjernes helt. Resultatet vil bli en evigvarende kolonne av selvkjørende busser dersom man skal ha noen som helst form for visjon å klare å frakte like mange reisende som en skinnegående trikk kan. Og prislappen på disse selvkjørende bussene er noe hverken Reitan-Jensen eller Helgesen nevner med et ord.

For politikere er økonomi viktig. Men for administrerende direktører som Reitan-Jensen er det kanskje helt andre motiver som ligger til grunn, uten at man skal spekulere for mye i det. Faktumet er at skal man ha et miljøvennlig og kapasitets sterkt kollektivtrafikk tilbud til de reisende, er trikk et av de beste alternativene ved siden av blant annet tog og t-bane. At Reitan-Jensen og Helgesen ikke har fått med seg dette, er mildt sagt bekymringsverdig med tanke på posisjonen de begge innehar.

Dette utspillet i VG er vanskelig å tolke som noe annet enn en svært farget uttalelse fra aktører som sitter med helt andre ambisjoner enn å bygge ut en solid og fremtidsrettet kollektivtransport i Oslo. Buss er som kjent en bransje som for lengst har blitt tatt av "anbudstrollet" , og derfor er det svært vanskelig å dra miljøkortet ved å pushe på at enda flere busser skal i trafikk, for å nå miljømålene i større byer faller ene og alene på sin egen urimelighet.

Grunnen er enkel. For når et busselskap vinner et anbud, er dette med krav om en viss type busser med veldig konkrete spesifikasjoner. Dette fører til at busselskapene må "kassere" en fullt brukene busspark lenge før bussenes levetid er utløpt, for at de skal kunne vinne neste anbud. Dette er en praksis som er alt annet enn miljøvennlig og en praksis som svært få av de reisende kjenner til. Nå som det er ønskelig med batteribusser i tiden fremover, så settes det også krav til busselskapene om at de selv skal bygge og drifte ladestasjoner og infrastruktur til dette. Ja, da kan dere selv tenke dere hvordan byen får ser ut etter fire anbud og fire driftende busselskaper!

Derfor må man spørre seg hva vår blå klima- og miljøminister Helgesen har tilegnet seg av kunnskap for å komme med disse uttalelsene om at det er uøkonomisk og få miljøgevinster med Trikk langs Ring 2. Ut i fra hva jeg kan lese av Helgesens egen CV, er det lite å finne der som tilsier at han har noe som ligner kompetanse på hverken miljø eller kollektivtrasport.

Men selvfølgelig er jeg enig med Reitan-Jensen og Helgesen at vi må følge med på den teknologiske utviklingen. Men det betyr ikke at vi skal lukke øynene for den reelle vinningen ved å implementere en så uutprøvd teknologi i praksis. Oslo trenger et kollektivtilbud som har en stor kapasitet, og høy regularitet. Noe som er høyst tvilsomt er gjennomførbart med førerløsebusser i vinter Oslo og -20 grader. Det som behøves er en tilbud som kan håndtere den estimerte befolkningsveksten i Oslo i årene fremover. Den voksende sentraliseringen av arbeidsplasser i Oslo som igjen fører til en kraftig økning i antall reisende.

Skal vi forkaste forslag om Trikk på Ring 2, ene og alene fordi Reitan-Jensen og hans lakeier aller helst ønsker svindyre løsninger i form av selvkjørende busser? Som i all respekt virker mer som et PR-stunt fra et gutterom, enn et reelt bidrag til forbedring av kollektivtrafikken i Oslo. Det vi trenger er en stabil og fremtidsrettet planlegging av kollektivtransporten som gjør at byens borgere og de reisende får et godt tilbud som ikke vil føre til en eksplosjon i billettprisene. Tilbudet vi trenger må være godt utprøvd, kapastitetssterkt og ikke minst gjennomførbart!

Gi oss en virkelighets orientert kollektivtrafikk som er preget av gjennomtenkte gode løsninger for de reisende! Ikke blå politikk og avgjørelser som for det meste handler om å stryke kapitalkreftene på ryggen!

Mer fra: Debatt