Politikk

Russisk sluttspill i Harstad

Tirsdag 23. mai 2018 ble et toårig program for utvikling av norsk maritim eksport til Russland avsluttet med seminar og nettverksmøte i Harstad

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Seminaret "Introducing the Norwegian Maritime Industry to the Russian Market. Final Seminar and Network Meeting" i regi av Innovasjon Norge, samlet norske selskaper som har deltatt i programmet. I løpet av nesten to år har 18 norske eksportforetak fått støtte fra Innovasjon Norge for å arbeide med russiske kunder og samarbeidspartnere e.g. Transportutvikling AS. Noen foretak har møtt russiske kunder for første gang, og noen har jobbet for å forbedre eksisterende forretningsforbindelser. Gjennom programmet har nordmennene fått støtte til besøk og forretningsmøter i Murmansk og St. Petersburg, norske selskaper har deltatt på den maritime messen NEVA i St. Petersburg, og har blitt promotert i russiske medier.

Seminaret i Harstad viser at diplomatisk og økonomisk støtte fra Innovasjon Norge Russland spiller en mer vesentlig rolle enn tidligere, da handelen mellom Norge og Russland var dominert av store erfarne foretak innen fiskeeksport.

Norge og Russland har forskjellige forretningskulturer og tempo. Blant annet opplever russiske bedrifter hurtige forandringer, deres strategier er ofte tilpasset en periode på 1 år. Norske eksportfirma er vant til å operere med strategiske planer på flere år, virksomhetplaner på et år, og kvartalsvise eller månedlige operative planer. Russisk importstrategi er med andre ord ofte det samme som norske taktiske planer. Det finnes mange nyanser i norsk-russisk forretningssamarbeid som ble omtalt under Harstad-seminaret i foredraget "Russian business culture in practice – do's and don'ts in presentations and more".

Et grunnleggende spørsmål i dag er hvordan norsk næringsliv kan gi bærekraftig gevinst i det lange løp? Seminaret i Harstad og det toårige programmet for maritim eksport synes å ha vært en nyttig plattform for debatt for de som er interessert i internasjonal handel, som i 2018 opplever store forandringer.

Petrov A. phd
Shavrov N. phd, St. Petersburg-Harstad-St. Petersburg

Foto: Harstad 23. mai 2018, copyright Shavrov CC BY 3.0

Mer fra: Politikk