Russen og oss

Hvordan forstå russen? Se deg selv i speilet.

«Ungdommen er vill og galen, syk og rå og destruktiv.
For kulturen, for moralen, for et renslig, åndelig liv.
Kan De fatte og begripe hvor de unge får sin råskap fra?»

 

Det er en kjempeklisjé å innlede en kommentar om russen med de siste strofene i Jens Bjørneboes «Om ungdommens råskap». Men det er så passende at det måtte bare skje. Vi snakker om russen igjen. I år som alle andre år. Noen år er det drikkinga som er det verste. Så er det pengebruken. Eller slåssing mellom ulike russebusser.

Problemet med de årlige debattene vi har om russetida er innfallsvinkelen. Det bekymres og diskuteres som om russen er noe enhetlig og atskilt fra resten av samfunnet. Som om utviklingen blant russen er noe som hvert års russestyre og årets foreldre til russ, eller skolen må stå ansvarlige for. Det må de jo selvsagt. Men vi kommer aldri unna at russens oppførsel og framtoning er et ekstremt bilde på resten av samfunnet.

La oss se på noen av tingene russen kritiseres for:

Seksuell grenseløshet: Det er ikke rart det reageres når vi leser om jenter som blir oppfordret til å sende nakenbilder til de som står bak en russebuss for å få «rulle med dem». At russ med mye makt utnytter yngre mennesker, eller medruss med mindre makt er et tegn på det store behovet for et metoo-oppgjør i både i skolegården og utenfor. Skoleelevene som tok til orde for dette i forkant av 8. mars satte dagsorden og fikk møte politikere på Stortinget. Spørsmålet er om det har endret noe. Det er nok et langt større lerret å bleke enn det er mulig kun med støttende ord fra politikere eller formuleringer i læringsdokumenter. Det er ikke skoleelever eller russ som har gitt oss «Ex on the beach».

Pengebruken: Russetida er blitt stadig mer kommersiell, advares det. Russebuss, russeklær, egne russelåter, partyturer og andre arrangementer koster langt mer enn konfirmasjonspengene. Det er fristende å skrive at det ikke var sånn i min russetid, da vi malte en gammel «van», og så vidt fikk den gjennom EU-kontrollen. Men det ville vært løgn. Bussene og lydriggene var feite også tidlig på 2000-tallet. Det er bare enda større summer som brukes nå.

Men er det ikke sånn med andre livsbegivenheter også? Når et forelsket par bruker 200.000 kroner på et bryllup, fniser vi kanskje litt, men blir langt mindre moralsk indignerte. At det bygges opp industrier på produkter til babyshowers eller kjønnsavsløringsfest, eller at poden får konfirmasjonsgaver verdt tall med fire nuller bak, er i mange miljøer helt selvsagt. Ja, russen bruker mer penger enn før. Det er de ikke alene om.

Ordbruken: Vi hører om russelåtene: «Voldtekt er bra. Ja, det gjør meg glad». De fleste ville definitivt ikke brukt akkurat de ordene. I år har innlegg fra enkelte russ i sosiale medier vært blant det som har fått mest oppmerksomhet, etter en sak i Bergens Tidende. «Neste gang feite horer ikke går ut av bussen når vi ber dere dra, skal dere faen få høre hvor feite dere er», la noen fra en russebuss i Bergen ut som Instastory. Det er stygt. Enda verre var bruken av hakekors-tegn, og frasene «fuck jøder» og «Ingen negre på bussen i dag». De som hadde skrevet det sa det var spøk, men det spørs om noen lo.

At jenter blir omtalt som horer, har vi hørt før, dessverre. De rasistiske innleggene er mer sjokkerende. Men ses de i sammenheng med den voksende hatkulturen ellers, er det mer enn tydelig hvordan unge mennesker påvirkes av ordskiftet vårt. Grensene for hva som er greit å si skyves i takt med anklagene om å være lettkrenka. At det smitter over i en ekstrem variant på enkelte russ, vekker heldigvis reaksjoner. Likevel må det ikke gjøres til et russeproblem vi ikke visste noe om. Innleggene er bilde på et av de største samfunnsproblemene vi har.

Det ble diskutert ved et lunsjbord her i Dagsavisen hvorvidt russen egentlig er så ille. Er de ikke blitt snillere og mer pliktoppfyllende? Vi leser jo artikler om russ som er mer samfunnsengasjerte enn bråkete, og som til og med tar russeknuter i humanitært arbeid. Å få bekreftet bildet av Generasjon prestasjon er ikke vanskelig, hvis det er den vinkelen du ønsker. Samtidig er eksemplene på den grenseløse destruktive festkulturen, med vold og seksuell trakassering også mulig å finne stadig drøyere eksempler på. Russen er vel akkurat like forskjellige som deg og meg. De kan stå for det beste i samfunnet, og det verste.

De av årets russ som fikk medias søkelys på seg etter uakseptabel oppførsel på russepartytur til Kos i fjor sommer, ble beskrevet som egoistiske, bortskjemte ungdommer. Det var som om nordmenns utagering og grenseløshet med promille i utlandet var noe nytt. Måten russ oppfører seg oppstår ikke natt til 1. mai eller på første russesamling. Den speiler utviklingen generelt. Det kan være verdt å tenke over neste gang du akker deg over bråk og fyllerør nettene før 17. mai, at det på ingen måte er kun russ som dominerer i fyllearresten eller skaper vonde følelser hos andre på grunn av grenseløs festing. Det finnes nok av champagnefrokoster som går over styr uten at det er russ involvert.