Debatt

Over 30 års kamp for tunnel

ØSTENSJØ: Åpent brev til Ap og SV i rådhuset – fra Ring 3.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I Østensjø har folk kjempet for å få på plass en tunnel i mer enn 30 år fordi det vil gjøre en stor forskjell for miljøet i bydelen. Nå har Statens vegvesen lagt fram et forslag som gir en kjempesatsing på kollektivtransport, som gir oss gang- og ekspress-sykkelvei og som vil kunne gi oss ei miljøgate der det i dag dundrer tungtransport. Trafikken på motorveien sprer støy og støv utover boligene våre og utgjør en alvorlig risiko for helsa til våre innbyggere.

Vi er sterkt bekymret for at våre sentrale politikere i Oslo vil motarbeide planene om å legge E6 i tunnel forbi Manglerud.

Det er to argumenter som blir brukt mot Statens vegvesens prosjekt, E6 Oslo Øst. På den ene siden viser man til at prosjektet vil øke kapasiteten på veien inn til Oslo og dermed være i strid med klimamålene for Oslo. Slik prosjektet ser ut i dag legges det opp til ett kollektivfelt og ett felt for øvrig trafikk, samt ett av- og påkjøringsfelt i hver retning i tunnelen. Det er ikke lett å se hvordan man skal kan lage «mindre» vei uten at man lar være å skille kollektiv fra annen trafikk, eller dropper trafikksikkerheten ved av- og påkjøringer. Siden ikke all trafikken skal til omlasting av varer på Alnabru-terminalen eller ut av byen mot nord, må man også ha en vei som går der dagens vei går. Her vil det i hovedsak være lokaltrafikk og tungtransporten som skal ned til Oslo havn. Også her har Statens vegvesen lagt opp til tre felt i hver retning, men de peker også på muligheten for at dette kan reduseres til to felt i hver retning, ett til kollektivtransport og ett til øvrig trafikk.

På dagens vei er det to felt i hver retning. Når den totale veikapasiteten utvides fra fire til åtte felt, er hele økningen dermed forbeholdt kollektivtransporten. Prosjektet gir en formidabel forbedring for de som reiser kollektivt. Den eneste kapasitetsøkningen i prosjektet for vanlige biler og tungtransporten er den frigjorte plassen som følger av at kollektivtransporten har fått separate felt.

Dessuten bør Oslo-politikerne se hele trafikkbildet under ett. Tre andre svært trafikkerte veier er planlagt nedgradert, som en følge av E6 Oslo Øst. Dette er E18 Mosseveien, Riksvei 4 og Strømsveien. Én av disse, Mosseveien, er i praksis nedgradert allerede. Dette merker innbyggerne i Østensjø på kroppen, i og med at tungtransporten som skal til Oslo havn nå går forbi småhus- og blokkbebyggelsen på Abildsø og Manglerud. Det er heller ikke sånn at det er veikapasitet alene som bestemmer trafikkmengden. Tvert imot, erfaringer fra vår bydel er at når Brynstunnelen var stengt på grunn av reparasjoner, fant bilistene raskt nye kjøremønstre gjennom nabolagene og forbi skolene våre. Det samme skjedde da det var ett år med veiarbeid på Ytre Ringvei. Den dogmatiske holdningen enkelte av våre politikere står for; at det er veikapasiteten som avgjør trafikkmengden, rammer innbyggerne i Oslo, i langt større grad enn det ser ut til å påvirke trafikkmengden.

Kostnadene er det andre hovedargumentet vi hører mot utbyggingen. Vi forstår også at det er dyrt å bygge tunneler. E6 Oslo Øst er beregnet til å koste 13,5 mrd. Selve tunnelen kommer på 5 mrd. Det høres imidlertid ut som om politikerne i rådhuset tror at hele prosjektet skal finansieres innenfor Oslo-pakke 3. Men E6 er den viktigste veiforbindelsen mellom Europa og mesteparten av Norge og dermed minst like mye et nasjonalt ansvar. Utbyggingen kommer heller ikke til å skje over natten. Oppstarten er planlagt i 2029, og arbeidet vil gå over mange år. Her må det vel heller være i Oslos interesse å arbeide for at staten tar et størst mulig økonomisk ansvar, snarere enn å motarbeide hele prosjektet? De største taperne hvis man klarer å forhindre prosjektet er innbyggerne langs veien og i nabolagene rundt, og kollektivtransporten som frakter folk til jobb fra våre nabokommuner og de sydlige bydelene.

Når våre partier nå skal vedta programmer for neste fire-årsperiode, håper vi i Østensjø at de tar på alvor at partienes holdning vil avgjøre i hvilken grad vi får innflytelse på hvordan veiprosjektet blir gjennomført. I verste fall tar staten over hele planleggingen. Da vil det neppe bli bare to kjørefelt i hver retning på Ring 3. Det er heller ikke sikkert Oslos innbyggere får mulighet til å påvirke hvor tunnelåpningene skal være, og det er ikke sikkert vi får være med og sette krav til hvilke avbøtende tiltak som skal gjennomføres. Vi ber årsmøtene i Oslo Ap og Oslo SV å sette seg tilstrekkelig inn i sakskomplekset og behandle det med det alvor det krever. Alt annet vil være et svik overfor våre innbyggeres behov for en kraftig reduksjon av støy og støv og våre barns mulighet til å gå trygt til skolen.

Mer fra: Debatt