Debatt

Nye parkeringsnormer – hva blir konsekvensene?

De som profiterer på byrådets forslag om nye parkeringsnormer er eiendomsutviklerne. De som rammes er de som flytter til Oppsal og de som allerede bor der.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Byrådet la i januar fram forslag om midlertidig praktisering av krav til parkering. I knutepunkter og stasjonsnære områder foreslås maksimum 0,8 og minimum 0,4 parkeringsplasser pr. 100 m2 boligareal. I dag er det ikke grenser for maksimalt antall parkeringsplasser. Minimumsgrensene reduseres sterkt i forhold til dagens normer.

Byrådet mener at de nye kravene kan bidra til redusert bilbruk, økt sykkelandel og økt boligbygging.

I saksframlegget er det ikke gjort rede for problemer og ulemper som nye krav til parkering kan medføre. Oppsal er et av mange områder som vil merke konsekvensene av de nye kravene til parkering. Fredensborg Eiendom har lagt fram forslag til tett blokkbebyggelse ved T-banestasjonen. Med et boligareal på 15.300 m2 kreves etter nye krav bare 61 parkeringsplasser til 250–270 leiligheter.

Det er mulig byrådet tror at de som bor i 200 leiligheter uten parkeringsplass bare vil bruke T-bane og sykkel. Det vil være flere enn 61 lykkelige eiere av parkeringsplass som vil ha et stort behov for bil til arbeid, skole og barnehage. Deres løsning blir å parkere i nærliggende veier. Det blir også løsningen for besøkende. I samme område planlegges mange nye boliger. Det fører til et økt underskudd på parkeringsplasser.

Småveiene på Oppsal vil raskt bli fylt opp.

De som profiterer på byrådets forslag om nye parkeringsnormer er eiendomsutviklerne. De som rammes er de som flytter til Oppsal og de som allerede bor der.

Bystyret og byrådet bør ta på alvor at byens befolkning har et rettmessig krav på at forslag som gjelder byutvikling må være saklig og faglig skikkelig utredet. Det er ikke akseptabelt at det bare presenteres argumenter som taler for forslaget om nye krav til parkering. Negative konsekvenser må også utredes. Bilen er et viktig velferdsgode for mange mennesker i Oslo. Det bør byens politikere ta hensyn til.

Bystyret bør sende forslaget om midlertidige krav til bilparkering tilbake til byrådet.

Mer fra: Debatt