Debatt

Ny organisering av tolketjenesten

—La oss tenke litt utenfor boksen — utenfor HoT-boksen — og lage en ny boks som heter TOLK.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Som interesseorganisasjon jobber Tolkeforbundet for å ivareta våre medlemmer og styrke tolkeprofesjonen. Siden de fleste av våre medlemmer jobber i og for Nav, settes mye av vårt søkelys på organisering og fagutvikling i den statlige tolketjenesten. Vi har erfaringer, tanker og meninger – og innspill til løsninger på noen av de problemene tolketjenesten står overfor. Så når avdelingsdirektør Bente Kaldheim skriver at hun ønsker «diskusjoner og refleksjoner omkring hvordan tjenesten kan bedres», stiller Tolkeforbundet seg gjerne til rådighet.


Vi tar også gjerne imot invitasjonen som statsråd Anniken Hauglie gav i sin appell under Norges Døveforbund sin demonstrasjon foran Arbeids- og sosialdepartementet 16. november i fjor, da hun sa at hun ville invitere partene til møte. Vi ser i sosiale media at hun allerede har hatt møte med brukerorganisasjonene og ledere ved Hjelpemidler og tilrettelegging (HoT). Der skulle vi gjerne vært med, og vi har nå i etterkant sendt statsråden en henvendelse om et eget møte. Vil man ha en bedre tjeneste for brukerne, må man så klart høre på brukerne av tjenesten. Men man må også høre på de som utfører denne tjenesten, i dette tilfellet altså tolkene.


Lojalitet til hva?

I forbindelse med den nevnte demonstrasjonen har vi sett at det ble avkrevd en lojalitetsplikt til Nav. Men vi har også et fag å være lojale mot. Når vi ser at tjenesten vi jobber i ikke dyrker faget vårt og at organiseringen hindrer fagutvikling, da må vi faktisk si ifra, stille opp i demonstrasjoner, skrive innlegg, sende e-poster og prøve å bli hørt som profesjon, som utøvere av tjenesten og som mennesker. Da må lojaliteten til organisasjonen vi jobber for eller i, vike.


Etter ordre fra hvem?

Tilbake til e-posten Kaldheim sendte til alle tolkene ansatt i Oslo og Akershus, som vi har skrevet om tidligere. Kaldheims skriver at «jeg har fått referert et rykte om at en eller flere ansatte på Østlandet har oppfordret kollegaer til å delta på demonstrasjonen», at hun tror ikke det gjelder noen på hennes sentral, men «jeg er allikevel blitt bedt om å gjøre tolkene oppmerksom på at det å være ansatt i NAV, ikke er forenelig med å delta i en demonstrasjon mot arbeidsgiver.» . Hvem har bedt henne om dette? Hvem er det som har avkrevd hennes lojalitet mot Nav-systemet? Kanskje ser man også denne lojaliteten komme til uttrykk gjennom Kaldheims svar i Dagsavisen; hun tar selv ikke opp hvem som har bedt henne om dette, og ingen ledere over henne støtter henne. Hvis vi spekulerer litt videre: Har det kommet en telefon fra selveste Liv Welde Johansen, direktør for HoT, med pålegg om å gjøre dette? Eller, siden det står «Østlandet», kanskje det er regionsdirektør Torgeir Stuestøl som ville stoppe denne deltakelsen?


Det er i alle fall én som vet hvor dette kom fra, og det er Bente Kaldheim. Tolkeforbundet skulle kanskje, i våre innlegg, rettet skytsen høyere opp i systemet, men vi vet ingenting annet enn at hun «er blitt bedt om». Når noen over avdelingsdirektøren opptrer på en slik udemokratisk måte, burde de kunne stå for det selv. I stedet har de latt avdelingsdirektøren stå alene på sin uriaspost. Det hjelper lite at Kaldheim «ønsker diskusjon og refleksjon», hvis de over henne i systemet ikke ønsker det.


Ny organisering?

Agenda Kaupang-rapporten på tolkeområdet avdekker at «dagens struktur innebærer at tolketjenesten er ledelsesmessig tynt forankret» (s. 104) og at det «finnes ingen dedikert ledelse». Her ser Tolkeforbundet den samme løsningen som ble anbefalt i Proba samfunnsanalyse sin rapport Ny organisering av tolketjenesten for døve og hørselshemmede?: At tolketjenesten organiseres som et eget resultatområde i Nav, med egen, tolkefaglig ledelse, under Arbeids- og velferdsdirektør Sigrun Vågeng. La oss lage en ny boks – ved siden av HoT – som heter TOLK.


Tolketjenestenes egne ansatte kan være med å forme, utvikle og styrke tjenesten. Men hvordan oppnår man det ved å forsøksvis knebel meningsutveksling? Ved å prøve å hindre deltakelse i en demonstrasjon som var under parolen «Nasjonal tolketjeneste - nå»? Tolkeforbundet kan representere tolkene i slike saker, da det ser ut som vi er den eneste kanalen også ansatte har for å komme med kritikk mot HoT. Det virker ikke som om de kan benytte tjenestevei, for der knebles de. De kan heller ikke uttrykke seg via fagforbundene, da det ser ut til å stoppe på nivået over plasstillitsvalgte i de forskjellige hjelpemiddelsentralene.


Tolkeforbundet vil utfordre Arbeids- og sosialdepartementet: Vis at dere tar oss på alvor, og inviter oss inn som samarbeidspartner. Vi ønsker diskusjon og refleksjon for å skape en styrket tjeneste til det beste for våre brukere – spørsmålet er om dere ønsker det samme.

Mer fra: Debatt