Myten om en lærers ferie!

Arbeidslivets yrkesmaraton! Hver eneste sommer, før Sankthans, føler jeg på meg at absolutt alle vet bedre enn meg om hva jeg skal gjøre nå. Hvem har vel ikke hørt uttrykket om at det må være fint å være bjørn på vinteren og lærer på sommeren?



Helt utslitt etter å ha vært på jobb nesten døgnet rundt den siste måneden, faller jeg sammen som en sekk i mitt hjem og hiver etter pusten. Siste skoledag før sommerferien er gjennomført – med glans! Hva nå?

Jeg lever – jeg har overlevd – jeg har kommet meg helt i mål, men er sliten – og glad!

Det jeg føler er at alle rundt meg, de med såkalte «vanlige» jobber, skuer på meg, og på en måte sier til meg; «Tenk! Du har hele åtte uker med ferie», samtidig som de former en misunnelig «mine» i ansiktet sitt. Jeg blir da oppriktig lei meg og samtidig ettertenksom, og spør meg selv; «Har jeg virkelig åtte uker ferie?». Nei, jeg har jo ikke det. Hvordan i all verden skal jeg få de som sier og tenker slikt, til å forstå at jeg som lærer også «bare» har fem uker ferie – slik som alle andre arbeidstakere etter loven skal ha?

I hele 39 uker har jeg jobbet i snitt 42-45 timer i uken. Dette forstår kun de som enten selv er, eller har vært, lærere – eller lever sammen med en lærer. Å være lærer, ja, det er en fantastisk jobb som i seg selv gir så mye energi tilbake at denne yrkesmaratonen er mulig. Dette er faktisk en av arbeidslivets lengste turnuser, om man vil kalle det for det.

Husk! Bli brun under haken også.

Nå har jeg og mine lærerkolleger startet en velfortjent «ferie» som er en kombinasjon mellom de fem ferieukene og noe avspasering fram til skolestart i august. Alle disse dagene er velfortjent og bygger på en kultur som gjennom vårt avtaleverk har blitt videreført fra flere tiår tilbake. Dette er heller ikke uten grunn. Lærerne opplever en stadig mer presset hverdag med høyere dokumentasjons- og prestasjonskrav.

Politikere stiller også høyere krav til både lærenes kompetanse og kvalitet på opplæringen. Foreldrenes forventninger til skolens og lærerens rolle for å oppfylle samfunnskontrakten og se den enkelte, er skjerpet. Det er da vi lærere med stolthet skal tenke; «Alt dette gjør vi! Så dyktige vi er!»

Når hverdagen fylles med alle disse gjøremål, er timene allerede mer enn brukt opp. Jeg vet dessuten at det er mange lærere som bruker mye av sin egen fritid for å kunne gi elevene sine en enda bedre undervisning til neste år. Mange bruker til og med deler av sin ferie for å innhente både materiell og inspirasjon til kommende undervisningstimer. Det å være lærer er blitt en livsstil for mange, og jeg vil derfor hevde at yrkesstoltheten er stor.

Min oppfordring til alle dere dyktige lærere i hele landet: Vær stolt av å være lærer! Fyll sommerdagene med god samvittighet over det du faktisk har betydd for mange barn og unge. Vær med på å avlive denne myten om at lærerne har så enormt lang ferie! Gå med hevet hode hele sommeren slik at solen kommer til under haken også. Du har fortjent hver eneste feriedag, hver eneste avspaseringsdag.

God sommer!

Chris Gøran Holstad, forbundssekretær i Skolenes landsforbund (SL)