Debatt

Mordet på Østlandsekspressen

Den største jernbaneutbyggingen på 50 år blir forsinket.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Året 2024 er ikke lenger endestasjonen for det ambisiøse InterCity-prosjektet til Solberg-regjeringen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Vi som hørte Solvik-Olsen kave og bortforklare i NRKs Politisk kvarter fredag, forsto at han svelget så mange kameler at han knapt fikk puste.

Bane NOR, Solvik-Olsens ektefødte barn, har sendt en torpedo mot jernbanesatsingen på Østlandet. Tidsplanen sprekker fordi det ikke er nok folk, penger og «busser for tog» slik at planen kan holdes. Bane NOR dukket opp da Jernbaneverket ble delt i to som et resultat av Solberg-regjeringens såkalte jernbanereform. Nykommeren vil bygge tunnel raskere for trafikk gjennom Oslo selv om det skulle gå ut over planen om å få sendt passasjerer med hurtigtog fra Oslo til Hamar, til Tønsberg og Fredrikstad innen 2024.

InterCity er et internasjonalt navn på hurtigtog mellom de store byene på kontinentet. Det er stor skam at ikke Norge har fått noe lignende for mange år siden. Men nå skulle det komme innen 2024. Regjeringen foreslo det i Nasjonal Transportplan og fikk tilslutning fra Stortinget. I valgkampen gikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen høyt opp på banen og lovet Østlandets mange togpassasjerer, lokalpolitikere og industriens folk at toget skal komme i tide.

Jommen sa jeg smør. Nå har pipa fått en annen lyd. Det vil si det pep ikke fra Solvik-Olsen tidligere i uka da Bane NOR kom med sitt sjokkbudskap. Solvik-Olsen gjorde seg utilgjengelig for mediene. Han må ha vært totalt uforberedt på det som kom. Jernbanedirektoratet, som også er et resultat av Solberg-regjeringens såkalte jernbanereform, hadde ikke hørt et pip om at juvelen i Nasjonal Transportplan var oppe til ny vurdering. Den ene hånda vet ikke hva den andre gjør.

Da var det tross alt bedre den gangen jernbanen var synonymt med NSB. Toget gikk på skinner selv om det gikk seint med mange stopp underveis. NSB skulle ikke få leve i fred. Det ble først delt i to: NSB og Jernbaneverket. Under Solvik-Olsen er det blitt tre: NSB, Bane NOR og Jernbanedirektoratet. Så langt er det ikke blitt noe mer eller bedre jernbane av det.

Samferdselsministeren, ja hele regjeringen lever farlig, hvis Solvik-Olsen trykker Bane NOR til sitt bryst og skyver på InterCity-prosjektet av økonomiske, tekniske og andre grunner. Pendlerne på Østlandet er forbannet. Det er også lokalpolitikere og næringslivsfolk som har planlagt ny virksomhet ut fra at toget vil komme som lovet.

Det er verre for mindretallsregjeringen Solberg at Stortinget er forbannet. Hvis Bane NOR har rett, har nemlig Stortinget fattet sitt vedtak på et feilaktig grunnlag. Samferdselsministeren har i så fall feilinformert Stortinget om InterCity-prosjektet. Har han feilinformert Stortinget, risikerer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen et mistillitsforslag mot seg. Hvis det blir vedtatt, må ikke bare statsråden gå av. Hele regjeringen må gå. Så langt kommer det nok ikke til å gå. Det er for tidlig med regjeringskrise.

Solvik-Olsen må forberede seg på et ublidt møte med Stortinget. Representantene blir skikkelig opphisset hvis det viser seg at de har truffet vedtak på grunnlag av informasjon som ved nærmere ettersyn viser seg å ikke holde vann.

Samferdselsministeren bør ikke forsøke seg som humorist når han møter Stortinget. Da Dagens Næringsliv konfronterte ham med at det ikke er blitt raskere veibygging eller bedre togtilbud slik han har lovet, svarte Solvik-Olsen at det blir som å si at soloppgangen er forsinket på grunn av tåke. «Solen er i rute, men ikke alle ser den.»

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

InterCity-toget er ikke i rute mener Bane NOR. Solen er i ferd med å gå ned for høyresidens store samferdselspolitiker fra Frp. Hvis InterCity-prosjektet må utsettes, holder det ikke å si at statsråden har fått en ripe i lakken. Vi snakker da om totalhavari for regjeringens togpolitikk og for Solvik-Olsen. Skal Solvik-Olsen overleve må han få toget på skinnene til rett tid.

Mer fra: Debatt