Debatt

Mangfoldig, men mangler mangfold

Du har det med deg til en hver tid, og i disse dager endrer den hvordan du møter din fremtidige kjæreste, den sørger for at du finner frem overalt og kjøp av dagligvarer kan gjøres ved et klikk på telefonen. Alle benytter seg av digital teknologi hver eneste dag. IT er mangfoldig - problemet er at bransjen ikke er mangfoldig.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Skrevet av Maren Parnas Gulnes (Politihøgskolen) og Helene Jørum (Itera), begge aktive i Lær Kidsa Koding.

Spør du barn eller voksne om å tegne en typisk IT-ekspert, hva tror du de tegner da? Vi tipper en hvit gutt. Med briller. Og det er med god grunn at mange av oss har disse stereotypiske forestillingene, her satt på spissen. I den delen av Norges befolkning som jobber med utvikling av IT, er mangfoldet nesten ikke til stede. Dette ønsker vi å endre, og vi ser ingen grunn til at det ikke skal være mulig. Vi vil ha flere med oss inn i det vi mener er mulighetenes arbeidsmarked. Bransjen trenger, og er helt avhengig av, å få et bredere mangfold.

Vårt viktigste språk

Innenfor teknologiens fagområder er det i dag et bredt mangfold av forskjellige arbeidsplasser og måter å jobbe på. Du kan holde på med alt fra kobling av elektronikk til analyse av brukerinteraksjon. I tillegg trengs det folk som forstår teknologiens mulighetsrom og som jobber strategisk med implementasjon og opplæring. I disse områdene spiller informasjonsteknologi og programmering en stor og stadig økende rolle.

Et problem kan løses ved hjelp av informasjonsteknologi og prosessen kalles programmering. Koden er løsningen på denne prosessen. Å kode er å  skrive et språk som maskinen forstår. Det er språket som gjør at maskinen og mennesket kan forstå hverandre. Denne samtalen er det kun et knippe av oss som kan oversette. Hvis du hadde flyttet til et annet land ville du vel prøve å lære språket så du slipper å være avhengig av en tolk?

Programmeringsspråk kan løse problemer og få datamaskinen til å gjøre det du vil. Markeringsspråk oversetter mellom hva maskinen ser og hva du ser og er nyttige språk for design og struktur.  

Du kan jobbe med oppbygging av hvordan en side eller app skal se ut, du kan se på hvordan alle språkene inne i maskinen skal snakke sammen, eller du kan jobbe med problemløsning: du vet hva som skal fungere, men trenger å få maskinen til å forstå det.

Det blir flere språk, flere komplekse løsninger og en stadig større utbredelse av digital teknologi i alle tenkelige bransjer og fagfelt. Uten digitale tolker er vi ganske fortapt.

Det er på tide at flere lærer seg maskinens språk.  

Programmering er med andre ord det viktigste språket for fremtiden, fordi teknologien vil finnes absolutt overalt.  

Vi må bli kvitt stereotypiske holdninger

Det er lenge siden koding var noe for spesielt interesserte, og det er på tide at vi kvitter oss med de stereotypiske tankene om hvordan en programmerer skal være. Det finnes programmerere i alle former og farger, og med mange forskjellige interesser og kulturer. Noen har lidenskap for å skape noe vakkert eller noe som er behagelig å bruke, mens andre elsker logikken, eller det å skjønne hvordan alt fungerer sammen.

I IT-bransjen er det plass til alle, og mange fler. Faktisk skriker IT-bransjen etter flere, bare i dag mangler det 6300 stillinger i Norge.  

Koding for alle barn blir viktig

Dette betyr ikke at alle skal jobbe med IT, men vi vet at det er langt flere som ville gjort det om de fikk sjansen til å se hvilke muligheter som finnes. Vi applauderte da vi leste leserinnlegget til Herman på elleve år, som viser at barn forstår hvor viktig dette er.

Enn så lenge tilbys det ikke koding i skolen, med unntak av 146 ungdomsskoler som har en prøveordning med programmering valgfag . Det er en bra start, men det er fortsatt en lang vei igjen før alle barn får det på barneskolenivå. Det er derfor viktig at foreldre, lærere og andre engasjerte tar ansvar og introduserer dette til barna på egen hånd. Gjerne gjennom Lær Kidsa Koding og alle landets kodeklubber.

Foreldre må hjelpe til

Foreldre må klare å skille mellom nyttige og unyttig digital aktivitet. Å lære noe, skape noe er kreativt og viktig, mens hjernedød konsumering av ferdigskapt innhold kan begrenses. Foreldre må hjelpe barna sine med å vise digitale muligheter i stedet for å jobbe med å begrense IT-bruk. Enda viktigere er det at foreldre som ikke har mulighet eller evne til å vise sine barn digital læring får hjelp til det. Vi må ikke ende opp med et digitalt klasseskille der det kun er hvite gutter og noen få jenter som kan dra samfunnet videre. Innovasjonen må drives frem av mennesker fra alle bakgrunner, kjønn og kulturer.Gi barn (og voksne) sjansen til å lære om alle mulighetene og mangfoldet. Lær alle kidsa koding.

Mer fra: Debatt