Nyheter

Ludvigsenutvalget peker i rett retning

Jeg er helt uenig med Vemund Venn når han i Dagsavisen 15.januar synes å mene at Ludvigsenutvalgets hovedinnstilling NOU 2015:8 Fremtidens skole framstår som et næringslivsskoledokument

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Her er mine grunner til det. Ludvigsenutvalgets 
klare forankring i formålsparagrafens brede samfunnsoppdrag er alene nok til at framtidens skole ikke blir noen næringslivsskole. 

De fire kompetanseområdene i NOUen; fagspesifikk kompetanse, kompetanse i å lære (metakognisjon), kompetanse i å kunne kommunisere, samhandle og delta, samt kompetanse i å kunne utforske og skape, er et annet hovedpunkt som gjør framtidens skole til noe helt annet enn en næringslivsskole.

Vektleggingen av den brede kompetanseforståelsen, inklusiv sosial og emosjonell kompetanse, er et tredje punkt.

I tillegg nevnes at Ludvigsenutvalgets understreking av dybdelæring, progresjon og byggesteinprinsippet som forutsetning for god læring, og vektlegging av læringsstøttende vurderingspraksis i sum er punkter som gir en klar retning på en ønsket Framtidens skole

Det er mange og sterke nok krefter som vil at framtidens skole skal bygges på måle-, teste-, standardiserings-, rangerings- og konkurranseideologien.

Nå er det tid for å kjempe for, og være tydelige på det skolelederne og lærerne vil skal prege Framtidens skole.

Mer fra: Nyheter