De fire kompetanseområdene i NOUen; fagspesifikk kompetanse, kompetanse i å lære (metakognisjon), kompetanse i å kunne kommunisere, samhandle og delta, samt kompetanse i å kunne utforske og skape, er et annet hovedpunkt som gjør framtidens skole til noe helt annet enn en næringslivsskole.
Vektleggingen av den brede kompetanseforståelsen, inklusiv sosial og emosjonell kompetanse, er et tredje punkt.
I tillegg nevnes at Ludvigsenutvalgets understreking av dybdelæring, progresjon og byggesteinprinsippet som forutsetning for god læring, og vektlegging av læringsstøttende vurderingspraksis i sum er punkter som gir en klar retning på en ønsket Framtidens skole
Det er mange og sterke nok krefter som vil at framtidens skole skal bygges på måle-, teste-, standardiserings-, rangerings- og konkurranseideologien.
Nå er det tid for å kjempe for, og være tydelige på det skolelederne og lærerne vil skal prege Framtidens skole.