(FILES) This file photo taken on May 10, 2012 shows a view of an Apple iPhone displaying the Facebook app’s splash screen in front of the login page in Washington, DC. Social networks are an increasingly important news source for many Americans, with Facebook leading the pack, a study showed May 26, 2016.The Pew Research Center survey showed 62 percent of US adults get news on social media, and 18 percent do so often. / AFP PHOTO / KAREN BLEIER

Livet etter sosiale medier

Hvordan endrer sosiale medier medielandskapet? Hva er egentlig nytt?

Jeg ble født før Facebook ble en del av livene våre. Ja, jeg har til og med jobbet med kommunikasjon og medier lenge før sosiale medier ble unnfanget.

Lenge tenkte jeg at jeg ikke trengte å bry meg om sosiale medier. Hverken privat eller på jobb.

Jeg skulle aldri noensinne vise ansikt på Facebook, sa jeg. Twitter forsto jeg ikke bæret av. Etter hvert skjønte jeg at det ikke var et veldig moderne standpunkt.

For en liten stund siden ble jeg intervjuet om hvordan medielandskapet har endret seg som et resultat av at vi har fått sosiale medier.

Hvilke konsekvenser får sosiale medier for hvordan organisasjoner og fageksperter kommuniserer med sine utvalgte målgrupper? Hva betyr det for kommunikasjon på jobben?

Her er seks områder som har endret seg i kjølvannet av sosiale medier:

1. Folk bruker mer og mer tid i sosiale medier. Det skjer på bekostning av noen av de tradisjonelle mediene. Det er ikke sikkert du treffer folk der du traff dem tidligere.

2. Sosiale medier har gitt oss en teknologi som gjør det mulig å få til kommunikasjon basert på dialog og deltakelse, og ikke bare enveis formidling av budskap.

3. Sosiale medier kan forsterke effekten av det du gjør i tradisjonelle medier. Har du skrevet innhold for tradisjonelle medier, kan du dele dette også i sosiale medier. Denne artikkelen kan du for eksempel lese både på papir og på nett. Og du kan diskutere den i sosiale medier.

4. Du kan være din egen redaktør, og er ikke avhengig av andres velsignelse for å delta i samfunnsdebatten.

5. Sosiale medier gir deg mulighet til å kommunisere gjennom nettverk. Det gjør at du raskere kan nå et stort potensielt publikum på tvers av landegrenser.

6. Sosiale medier er mer enn medier og kanaler. De gir deg mulighet til å bygge din faglige profil på nett. Du kan altså selv påvirke hva andre finner når de søker etter deg på nettet.

Har du ennå ikke tatt spranget ut i sosiale medier? Just do it! Det kan til og med være morsomt.

Følg meg gjerne på Twitter @afarbrot eller på blogg www.forskningskommunikasjon.com.