Debatt

Leeds-emblem ble ukas blemme

Leeds United ville by fansen på et nytt emblem. Mottakelsen ble ikke som planlagt.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det nye klubbsymbolet var ment å hylle fansen, ved å illustrere gesten som er blitt vanlig blant klubbens spillere når de har scora eller går bort til fansen for å takke for støtten etter kamp. Leeds-fansen har det største oppmøtet på lagets bortekamper, uavhengig vær og føreforhold og hvor langt unna og seint matchene er. Da det nye emblemet dukket opp, som skulle erstatte det nåværende fra 1998, vakte fansens høylytte WTF!!-respons oppmerksomhet på nettet.

Les også: Steng januar-vinduet, det blir kjølig i garderoben!

Tegninga av en mannetorso som gjør «klubben i mitt hjerte»-gesten provoserte de fleste.

«Celebrating fans at the heart of our identity», lød teksten som fulgte emblemet. Det hadde tatt klubben seks måneder å designe, og 10.000 supportere var intervjuet om hvordan det skulle se ut.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Et par timer etter lanseringen hadde underskriftskampanjen som protesterte mot emblemet 18.000 signaturer, undertegnedes inkludert. Emblemet er i beste fall enda et eksempel på at rebranding i fotballen er en helt unødvendig øvelse.

Tegningen av en hvit mann kan ikke bare framstå som et feelgood hirdaktig symbol. Det får Leeds til å minne om Lazio, som stadig sliter med en fascist-kultur blant fansen.

###

Emblemet kan i verste fall virke ekskluderende, all den tid symbolet er en tegning av en hvit manneoverkropp. Det gir feil assosiasjoner, med tanke på at klubbeier Andrea Radrizzani er opptatt av å gjøre Leeds United til et oppbyggelig, inkluderende samfunn. Italieneren bruker sosiale medier til å spre positive budskap, og fokusere på klubbens veldedige arbeid. Han er den rake motsetning til italieneren han kjøpte klubben av, som brukte Twitter til å dele bilder av Page 3-damer.

Les også: Januar-salget

En ny eier har behov for å sette sitt eget preg på en fotballklubb, men som det er mange eksempler på fra fotballen – det er ikke alle grep som er like gjennomtenkt. Et av de mest eksentriske er Cardiff-eier Vincent Tan som endret The Bluebirds tradisjonelle blå drakter til hans røde lykkefarge. Cardiff spiller i blått igjen nå. I 2013 raste Hull-fansen mot de egyptiske eierne som endret klubbens navn til Hull City Tigers.

For noen sesonger siden måtte Everton love å beholde sitt gode, gamle emblem, da supporterne slaktet det nydesignete.

Etter seks timer med bu-rop og latterliggjøring dukket Leeds-ledelsen fram i britiske medier onsdag, med innrømmelsen om at «prosessen» bak det nye emblemet muligens ikke hadde vært god nok. Nå skulle de ta supporternes reaksjoner til etterretning. Den hvite Leeds-mannen havner nok rimelig kjapt innerst i en støvete krok av Elland Road-arkivet.

Mer fra: Debatt