Leder

Hareide kjører Frp-politikk

De som hadde trodd at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) ville føre en litt annen politikk enn sine to forgjengere fra Frp, må tro om igjen.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Det er tut og kjør i det samme sporet med Hareide ved roret. Han er mindre synlig utad enn det de to tidligere statsrådene, Ketil Solvik-Olsen og Jon Georg Dale, var. De gjorde veldig mye av seg og skrøt voldsomt av egen innsats.

Hareide er stille og nesten usynlig. Når sjansen for markering byr seg, bruker han den ikke.

Politikken er den samme som før. Det viser seg blant annet når det gjelder drosjenæringen. Halvparten av landets drosjer kjørte i fjor uten passasjerer. Klarere kan det ikke sies at det er for mange drosjer. Det må bli færre biler. Samferdselsminister Knut Arild Hareide tar ikke utfordringen.

Les også: Bruken av drosje stuper – sjekk den dramatiske nedgangen

Statsråden står fast på departementets standpunkt om at reguleringen av næringen skal bort. Markedskreftene skal få slippe mer til. Det vil naturlig nok føre til at det kommer flere biler ut i trafikken.

Dette skulle ha skjedd fra 1. juli, men på grunn koronautbruddet fikk Hareide det utsatt til 1. november. Han burde ha benyttet muligheten til å bli kvitt denne såkalte drosjereformen.

Reformen kan gjøre mange drosjesjåfører arbeidsløse.

Byrådsleder Raymond Johansen (A) protesterer på vegne av Oslo. I et intervju med Dagsavisen mandag slo han fast at hovedstaden har for mange drosjer. Byen trenger ikke flere som kjører rundt i Oslo på jakt etter kunder. Byrådslederen frykter at en hel næring blir kjørt i grøfta når drosjeløyvene fjernes og begrensningene oppheves på hvor mange drosjer kommunene kan ha.

Det er godt kjent at Frp misliker offentlige reguleringer og at partiet har klokkertro på markedskreftenes frie spill. Men at en tidligere partileder i KrF skulle sluke samme ideologi da han ble statsråd, er overraskende. Frp er ute av regjeringen. Hareide er derfor ikke bundet av Frps syn på drosjenæringen. Samferdselsminister Hareide kunne ha stanset ødeleggelsen av drosjenæringen. Hvis han hadde villet.

Mer fra: Leder