Flaut Sommarøytøys

At det tok så lang tid før Innovasjon Norge skjønte alvorlighetsgraden, er en ripe i lakken.

«Noen vil kanskje føle seg litt lurt, men man kan ikke annonsere seg til oppmerksomhet lenger, man er nødt til å fortelle en god historie». Det sa reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm, til NRK da de avslørte at saken om Sommarøy, øya som visstnok ville kvitte seg med tida, var et rent PR-stunt fra Innovasjon Norge.

Aftenposten, Dagbladet, NRK, Dagens Næringsliv og TV 2 samt flere internasjonale medier bet på Innovasjon Norges agn. Saken ble presentert som et folkelig initiativ til å skrote klokka og skape en «tidløs sone i nord». Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) visste om stuntet i en måned før kampanjen ble offentlig kjent, ifølge Medier24. Likevel valgte han å kommentere saken overfor Aftenposten Junior, en publikasjon som skal fremme nyhetsstoff for barn.

Selv om det er forståelig at Innovasjon Norge må ta nye grep for å promotere Norgesturisme, så er det på ingen måte akseptabelt å villede offentligheten, slik Innovasjon Norge har gjort.

Alle har beklaget, slik de burde. Aftenposten har skrevet både beklagelse og lederartikkel etter Aftenposten Junior-oppslaget. At mediene tar selvkritikk i denne saken er på sin plass. Det er skremmende at et reklamestunt kan nå så langt uten å bli avslørt.

At det tok så lang tid før Innovasjon Norge skjønte alvorlighetsgraden, er en ripe i lakken for det statlige selskapet. Direktør Håkon Hauglie har lagt seg flat, men først etter at reaksjonene kom. Statsråd Torbjørn Røe Isaksen har også beklaget at han bidro til å spre en falsk nyhet, men det også etter at NRK avslørte at saken av oppspinn.

Falske nyheter er en av de største truslene mot vårt demokrati. Dette har regjeringen signalisert en rekke ganger at de er opptatt av å bekjempe. At Isaksen har tatt så lett på denne saken, er uforståelig. Det holder ikke å si at man vil bidra til å bekjempe feilopplysning av befolkningen, for så å bidra til et reklamestunt som er bygd på å lure folk.