Den sterkestes rett?

Alle må vi spise mat, i dag og i morgen og om 30 år. Dagligvarebransjen er for viktig til å overlate til markedet alene.

Få har et forhold til Norgesgruppen. Kiwi, Joker, Spar og Meny, derimot, er merkevarer de fleste av oss møter i hverdagen. De eies alle av Norgesgruppen, som med sine 43,8 prosent er desidert største aktør i dagligvaremarkedet.

Størrelsen alene er problematisk. Verre blir det når det nå viser seg at Norgesgruppen bruker markedsmakten til å skaffe seg langt bedre innkjøpsbetingelser enn konkurrentene.

Konkurransetilsynet har kartlagt innkjøpsbetingelsene i det norske dagligvaremarkedet. Kartleggingen viser at en rekke leverandører gir Norgesgruppen andre betingelser enn de to største konkurrentene Rema 1000 og Coop – opptil 15 prosent forskjell.

Med andre ord: En av kjedene betaler 15 prosent mindre enn konkurrentene for akkurat samme vare.

Les også: Razzia hos Orkla

Konkurransetilsynet er overrasket. Tilsynet understreker at prisforskjeller i seg selv er ikke ulovlig, men sier også at dersom konsekvensen er at forbrukeren betaler en høyere pris i butikken, kan det være snakk om brudd på konkurranseloven.

Det er tre store aktører på det norske dagligvaremarkedet, og forsøk på nyetableringer, som tyske Lidl og svenske ICA, mislykkes konsekvent.

Markedsmakten er stor, og leverandører – bønder, små og lokale matvareprodusenter – skvises av de mektige aktørene, som kontrollerer hele kjeden, fra grossist til forbruker. Da er det kanskje ikke overraskende at den største aktøren skviser enda litt hardere enn konkurrentene – men det er ikke beroligende.

Det er all grunn til å rose regjeringen, som har tilført Konkurransetilsynet ekstraressurser for å følge dagligvarebransjen.

Regjeringen har også varslet en stortingsmelding til våren, der det vil utredes om leverandørene skal pålegges å gi like priser til dagligvareaktørene. Vi har forhåpninger til stortingsmeldingen, og til at nødvendige grep blir gjort for å regulere bransjen.

Alle må vi spise mat, i dag og i morgen og om 30 år. Dagligvarebransjen er for viktig til å overlate til markedet alene.