Dagsavisen mener

Blind bak rattet

De store skjermene i moderne biler gjør deg til en livsfarlig sjåfør. Reglene må skjerpes.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

En sjåfør stirrer i gjennomsnitt i 15,7 sekunder på berøringsskjermen i en moderne bil for å taste inn en adresse. Det er 15,7 sekunder sjåføren ikke ser på veien. Om bilen kjører i 80 kilometer i timen, flytter den seg 330 meter på den tiden. Det er direkte livsfarlig, og et stort problem for sikkerheten på norske veier.

Bruk av berøringsskjerm mens bilen er i bevegelse bør forbys.

Tallet kommer fram i en studie utført av SINTEF og Nord universitetet på vegne av Trygg Trafikk og Fremtind, gjengitt av Broom. Det er ikke bare GPS-en som gjør oss uoppmerksomme bak rattet. Du stirrer på skjermen i 10–11 sekunder når du skal velge radiokanal eller bytte sang. Om du vil justere temperaturen, tar du blikket av veien i 3,4 sekunder i snitt.

Problemet har økt i takt med størrelsen og funksjonene på berøringsskjermene i moderne biler. En tidligere undersøkelse fra Storbritannia understreker hvor farlig disse nye kildene til uoppmerksomhet bak rattet er: Bruk av systemer som gjør kommunikasjonen mellom bil og smarttelefon enklere, som Android Auto eller Apple Carplay, utgjør en langt større risiko enn alkohol- og cannabispåvirkning.

Reaksjonstiden reduseres med 12 prosent dersom sjåføren er påvirket av alkohol og har en promille på 0,8 promille. Reaksjonen reduseres med 21 prosent ved påvirkning av cannabis – mens den svekkes med over 50 prosent ved bruk av systemer som kommuniserer mellom mobiltelefon og bil.

Les også: Kloden må stå bedre rustet til å møte en ny pandemi

«Uoppmerksomhet er en medvirkende årsak i én av tre dødsulykker», sier en representant for UP til Broom. Når en sjåfør tar blikket bort fra trafikken, kjører du i praksis i blinde, slår Trygg Trafikk fast. Det sier seg selv at noe må gjøres for å hindre at stadig flere distraksjoner gjør oss til dårligere og farligere sjåfører. Men hva?

Det finnes ikke regler som regulerer bruken av slike skjermer i dag. Mobiltelefonbruk under kjøring, derimot, sanksjoneres. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier til NRK at kunnskapen denne undersøkelsen gir, kan bidra til bedre regler. Han viser til at EU må sette noen standarder som vi kan implementere i Norge.

Noen slike regler er på vei. Nye biler som leveres uten mulighet til å styre viktige funksjoner med fysiske knapper, vil ikke kunne få fem stjerner i NCAPs sikkerhetsvurdering av kjøretøyet. Det er en start. Men det må sterkere lut til.

Å kjøre bil er en farlig affære, som krever mentalt friske og tilstedeværende sjåfører. Bruk av berøringsskjerm mens bilen er i bevegelse bør forbys.

Les også: SV må atter en gang gi statsbudsjettet en mer sosial, grønn og human innretning

Mer fra: Dagsavisen mener