Kultur

Kristen galskap

Et av de store tilbakevendende problemene i politikken, er misbruket av religionen og i det hele tatt religionens mildt sagt uheldige innflytelse på politisk praksis.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Jan Hanvold, pastor i den kristne bevegelsen Visjon Norge og redaktør for bevegelsens tv-kanal, hadde et utspill på sin Facebook-profil om at de omfattende branntragediene i Norge i løpet av januar var Guds straffedom over det norske folk. Dette på grunn av motstanden mot regjeringens forslag om reservasjonsrett for leger mot å henvise kvinner til abort (Jansen, A. ”- Er Gud sint på Norge?”, Drammens Tidende 30.01.2014).

Slike absurde utspill som i tilfellet Hanvold, er kanskje å betrakte som kuriøst og marginalt i norsk sammenheng. Det er like fullt helt i tråd med retorikken til amerikanske kristenfundamentalistiske religiøse og politiske ledere. Inspirasjon og forbilder for mange norske kristne, er å finne hos det kristne høyre i USA, noe Hanvold og Visjon Norge er et godt eksempel på.

Kristenfundamentalismen er klart antiintellektualistisk og de som ikke er enige i det religiøst bokstavtro verdensbildet, er å betrakte som ”fiender” av Gud. I vid forstand kan fundamentalister beskrives som kompromissløse forkjempere for religiøs ensretting, konformitet og ideologisk renhet.

I de siste tiårene har amerikanske kristenfundamentalister i kraftige ordelag kritisert liberale sosiale og politiske retningslinjer, spesielt abortrettigheter, undervisning av den biologiske utviklingslæren eller evolusjonismen i skolen og homofile rettigheter. Det kristne høyre har hatt sterk påvirkningskraft i det republikanske partiet under presidenter som Ronald Reagan (1981-1989), George H.W. Bush (1989-1993) og ikke minst under hans sønn George W. Bush (2001-2009).

At den forrige amerikanske George W. Bush var sterkt påvirket av ytterliggående kristenretorikken, ble tydelig etter 11.september 2001 med terrorangrepet fra Osama Bin Laden og al-Qaida. I den påfølgende kampen mot terror med angrepet på Afghanistan og Irak-krigen var den politiske metaforbruken og retorikken, klart inspirert av en kristenfundamentalistisk svart-hvitt diskurs som kampen mellom det gode og det onde, mellom ”Ondskapens akse” og USA som ”Frihetens og demokratiets fyrtårn”.

Kristenfundamentalister er kristensionister i den forstand at de tror at jødene er Guds utvalgte folk og at Gud lovet landet Israel til jødenes historiske patriarker og deres etterfølgere. Kristensionistene mener at bibelen krever av de kristne at de gir en vilkårsløs og uforbeholden støtte til Israel og det jødiske folket. Etter at Israel ble en egen jødisk stat i 1948, er det sett på som oppfyllelsen av profetiene og bærer bud om at også de gjenværende bibelske profetiene skal fullbyrdes. Hos de amerikanske kristensionistene blir USA og Israel plassert i sentrum for Guds plan for endetiden.

Etter 11.september 2001 uttalte fremstående amerikanske kristenfundamentalister og teleevangelister som Jerry Falwell og Pat Robertson, at terrorangrepet mot USA skyldtes at Amerika ble straffet for all ”synden”, deriblant homofili og tillatelse til abort. Det ble hevdet at Gud ikke lenger beskyttet det begunstigende USA på grunn av all synden. Den ”guddommelige vrede” skulle slå til igjen utover på 2000-tallet.

Problemet med å rettferdiggjøre Guds handlinger (eller fravær av dem), er et teologisk problem for kristne som dukker opp etter nesten hver forferdelig hendelse. Orkanen Katrina var ikke noe unntak (Arlinghaus, A.M. ”Religion, Rhetoric, and Social Change After Hurricane Katrina” Vanderbilt Undergraduate Research Journal, Vanderbilt University, nr.1 2006/Stange, M.Z., ”Good God?” USA Today, 31.10.2005). 29.august 2005 traff orkanen Katrinas sydøstkyst og forårsaket i underkant av to tusen drepte i New Orleans-området.

En rekke uttalelser om orkanene Katrina og senere Sandy, viser at troen på Guds straffende natur er et sentralt element hos kristenfundamentalistene. Den fundamentalistiske troen på at det skal finnes en allmektig Gud som styrer været og lavtrykkssystemer og planlegger straff og hevn overfor mennesker som har ”syndet”, virker absurd og latterlig for rasjonelle og oppegående mennesker. Like fullt er det nettopp slike absurditeter som opptar kristenfundamentalistiske ledere og flere tiltalls millioner kristne i USA og verden for øvrig.

Den konservative evangelisten og fundamentalisten John Hagee, uttalte om orkanen Katrina som feide over New Orleans i 2005, at den skyldtes at innbyggerne hadde syndet så mye at de ble straffet av Gud, blant annet fordi det ble planlagt en homomarsj i byen (http://thinkprogress.org/2008/04/23/hagee-katrina -mccain/). På radioshowet til den høyrevridde Dennis Prager, ble Hagee spurt om han betraktet alle naturkatastrofer som resultat av "the Divine hand", hvorpå Hagee svarte at naturkatastrofer er resultat av "God's permissible will" (ibid). Hagee var forøvrig en viktig støttespiller for den republikanske presidentkandidaten John McCain som stilte mot demokratenes Barack Obama i 2008.

Pat Robertson, grunnleggeren av den kristne Coalition of America og en tidligere republikansk presidentkandidat, hevdet på Christian Broadcasting Network ( talkshowet The 700 Club) at orkanen Katrina var Guds straff for legalisering av abort (Brown, J. "Religious conservatives claim Katrina was God's omen, punishment for the United States", http://mediamatters.org, 13.09.2005).

På Trinity Broadcasting Network (TBN ), uttalte Hal Lindsey at det syntes klart at de profetiske tider endelig hadde kommet og at staffen over Amerika var begynt (ibid). Med base i Santa Ana, California er TBN verdens største kristne fjernsynsbettverk. Lindsey er forfatter av flere bøker om bibelske profetier.

Charles Colson mente i sitt radioprogram Breakpoint, at Gud tillot orkanen Katrina som en påminnelse til USA om viktigheten av å vinne ”krigen mot terror” (ibid).

Steve Lefemine, en antiabort-aktivist fra Columbia, så på et satelittbilde over orkanen Katrina da han forskrekket ”oppdaget” ett bilde av et åtte uker gammelt foster integrert inn i selve værmønsteret (Cooperman, A. ”An Act of God? Where Most See a Weather System, Some See Divine Retribution” The Washington Post 04.09.2005).For Lefemine var denne mildt sagt bisarre ”åpenbaringen”, et guddommelig budskap om Guds vrede over den ”syndefulle” byen New Orleans.

Michael Marcavage, direktør for Repent America, en fundamentalistisk kristen organisasjon som motsetter seg tilgang til abort og homofiles rettigheter, skrev at New Orleans var en by som hadde sine dører på vidt gap for feiring av synden og at man ikke måtte glemme at innbyggerne i lang tid tolererte og ønsket velkommen ondskapen i byen ("Hurricane Katrina destroys New Orleans days before `Southern Decadence' ", Repent America, http://www.repentamerica.com/, 31.08.2005). Ergo hadde innbyggerne seg sjøl å takke for at de ble utsatt for Guds vrede.

Dwight McKissic, seniorpastor i Cornerstone Baptist Church i Arlington (Texas), uttalte at orkanen Katrina var Guds svar til de syndige innbyggerne i New Orleans. McKissic viste til at New Orleans ”flommet over” av synd som ingen andre steder gjør (Arlinghaus, A.M. ”Religion, Rhetoric, and Social Change After Hurricane Katrina” Vanderbilt Undergraduate Research Journal, Vanderbilt University, nr.1 2006). Han påpekte at det er ti abortklinikker i delstaten Louisiana og at fem av dem er i New Orleans. I tillegg har New Orleans også en gay pride-parade eller homomarsj hvert år som McKissic ytterligere gjorde et poeng av for å vise til byens angivelige syndighet.

Senator Hank Erwin fra Alabama, var helt på linje med McKissic og mente at New Orleans alltid hadde vært kjent for gambling, synd og ondskap (ibid). Ifølge Erwin er det en type atferd som til slutt bringer Guds rettmessige dom.

Pastor Alex Mcfarland, leder i den kristenfundamentalistiske Focus on the Family, mente at Gud tillot orkanen og at Gud ville sørge for at det kommer mer godt enn vondt fra det til slutt ("Why did the hurricane Katrina happen?", http://www.religioustolerance.org/tsunami04m.htm).

Reaksjonene etter orkanen Katrina omfattet også mange nettkommentarer fra såkalte ”vanlige folk”, tilhengere til kristenfundamentalistiske ledere. Meningene ble lagt ut på diverse nettsteder som Beliefnet.com, hvor gjennomgangstonen var at orkanen skyldtes en guddommelig gjengjeldelse for all den påståtte synden som ble begått i New Orleans og resten av USA. Også det at USA ikke støttet Israel enda mer enn landet allerede gjør, hadde utløst Guds vrede.

Orkanen Sandy raste over Jamaica, Cuba, Bahamas, Haiti, Den dominikanske republikk og det sørøstre USA og traff den amerikanske østkysten den 29.oktober 2012. Sandy ble i likhet med Katrina, forklart som Guds straff av kristenfundamentalister. Den ytterliggående pastoren John McTernan, skrev et blogginnlegg der han ga skylden for Sandy på det lesbiske og homofile samfunnet i USA og på president Barack Obama sin støtte til ekteskap mellom personer av samme kjønn (Amand, J. St. "Conservative Christians Blame the Gays for Hurricane Sandy", http://www.edgeboston.com, 30.10.2012).

McTernan mente også at Obama var hundre prosent bak det muslimske brorskapets angivelige plan for å ødelegge Jerusalem og ta Israel (ibid). Det kristne konservative nettstedet World Net Daily (WND) påsto at orkanen Sandy var utløst av Guds vrede (ibid) . I en artikkel ble det hevdet at Sandy traff østkysten fordi Gud trosset forsøk USA visstnok hadde gjort for å dele Israels land (bidi). En tidligere pastor Drew Zahn skrev på nettstedet WND hvor han siterte journalisten William Koenig som argumenterte for at Sandy var et direkte resultat av handlinger mot Israel (Berkowitz, B. "Hurricane Sandy is God's October Surprise, Says Conservative Christian Author of Apocalyptic Novels" http://truth-out.org 01.11.2012).

I likhet med Katrina kunne jeg fortsatt å ha funnet fram til og ramset opp flere amerikanske kristenfundamentalister som mener Sandy også er resultat av homofile og lesbiske lever ut sin legning eller at Israel ikke får enda mer støtte (om ikke den jødiske nasjonen var begunstiget nok fra før av massiv økonomisk og militær støtte fra USA).

Selv om det aldri kan bli noen massebevegelse i norsk målestokk, har kristenfundamentalismen gjort seg sterkt bemerket gjennom prestene Ludvig Nessa og Børre Knudsen sine sterke og provokative antiabortaksjoner. Ludvig Nessa tror dessuten at norsk abortpolitikk kan ”ha forløst krefter” som forårsaket 22.juli-terroren (”Ludvig Nessa: 22.juli skyldtes norsk abortpolitikk” Vårt land 09.05.2012). Amerikansk kristenfundamentalistisk tankegods har gjenklang i flere norske kristne miljøer, for eksempel i den kristne bevegelsen Visjon Norge med pastor Jan Hanvold i spissen, gjennom meningsytringer på kristne nettsteder, blogger og i kristenkonservative aviser som Dagen og Norge i Dag. Politisk er fundamentalismen å finne i minipartier som De kristne og Kristens samlingsparti som mener at Kristelig folkeparti ikke går langt nok i abortsaken og i støtten til Israel.

Mer fra: Kultur