Kommentar

Tid er penger

Av og til er din tid andres penger.

Det ligger ofte mye visdom i gamle ordtak. Det er gjerne derfor de har overlevd så lenge. Men: at noe er sant er selvsagt ikke det samme som at det forteller hele sannheten.

Ta «tid er penger». For vanlige folk kan det for eksempel bety at hvis du kommer for seint på jobben, blir du trukket i lønn. Det er en direkte sammenheng mellom tid og penger som er lett å forstå.

Arbeidsgiver kjøper din tid og gir deg penger i bytte. Får hun ikke tida din, får du ikke pengene. Enkelt.

Så er jo mange moderne jobber litt løsrevet fra dette. Mens en lærer, en butikkansatt eller en bussjåfør er nødt til å være til stede når klokka slår, er det annerledes for en forsker eller en konsulent.

Hvor mange timer du bruker på å oppnå resultatet i en slik jobb, er mindre viktig enn at du gjør det og når du gjør det. Konsulenter skriver riktignok timer til kundene sine, men det er ikke alltid et en-til-en-forhold mellom timer brukt og timer fakturert, for å si det forsiktig.

Det er uansett resultatet kunden betaler for og sluttsummen som teller.

Så lenge det er både din tid og dine penger som ligger i potten er det en form for rimelighet i ordtaket. Men av og til blir det sånn at din tid er andres penger.

Et venteværelse er et godt eksempel. Kommer du for seint til timen din hos legen/tannlegen eller fysioterapeuten, får du en regning for at du har kastet bort tida hennes.

Det er ikke urimelig, hvis vi ser for oss at tannlegen har sittet med hendene i fanget og ventet på deg. Tid er penger. Men alle de gangene du har sittet 20 minutter og ventet på samme tannlege, kanskje sammen med flere andre pasienter?

Da skifter ingen penger hender. Din tid er fortsatt tannlegens penger. Hennes tid er per definisjon mer verd enn din, for å si det slik. Send en faktura neste gang det skjer og se hvor langt du kommer.

Samme fenomen gjør seg gjeldende på flyplassen. Det er morsomt å sitte ved gaten hvis man har lastet ned Avinor-appen.

Når varslet om «Go to gate» kommer på telefonen, er det fortsatt helt tomt ved gaten. En – sannsynligvis velbegrunnet – frykt for at en passasjer skal skape forsinkelser for alle, fordi hun «bare skulle ta en øl til i flyplassbaren» fører til at du og alle de andre som skal ut og fly må stå i et kvarter og se på at de som nettopp har landet forlater flyet før du kan få komme inn.

Når telefonen din plinger «Gate closed» står du fortsatt i kø i korridoren mellom ombordstigningskontrollen og flydøra. Det tar fort ti minutter til.

Det kunne jo hende du hadde satt mer pris på å bruke den tida på noe annet, men tid er penger. Din tid er flyselskapets penger.

Mer fra Dagsavisen