Norge – strømmekjempers drømmeland

Vi har vel alltids råd til en strømmetjeneste til! Det er i hvert fall det Disney, BBC og HBO satser på.

Ingen strømmer TV så mye som oss her oppe i vår del av verden. Og er det noe vi er glad i, er det jo britisk krim, drama og komedie, alt hva BBC har å by på. Vi er venner for livet med «Friends» også, og ser storfilmer på flatskjerm og brett vi har flust av. Vi ser faktisk godt over tre timer TV på strømmetjenestene hver dag nå. 77 prosent av oss abonnerer minst en strømmetjeneste hjemme, i tillegg til at medievanene våre sikrer NRKs gratis nettspiller posisjonen som den suverent mest brukte. 

Finn gode serier her: De beste seriene på Netflix

At vi strømmer mer TV enn våre nordiske naboer, viser en undersøkelse som YouGov gjorde for TONO og de nordiske rettighetsorganisasjonene i våres. Disse pilene peker nok oppover denne høsten. Før koronaen tvang oss innendørs hadde sju av ti norske husstander minst ett strømmeabonnement, og strømmeren vi abonnerte og brukte mest var Netflix. Dette er nok tilfelle fortsatt, selv om selskapet har fått konkurranse fra Disney+ denne måneden. 

Det kan være at nettgiganten vil kjenne konkurransen på abonnementskurvene til neste år, for da kan konkurransen om oss bli enda tøffere. Noen av verdens ledende underholdningsaktører står på terskelen og vil inn til oss. Blant dem er BBC, som har laget drømmeappen, unnskyld, strømmeappen Britbox sammen med ITV, og som tilbyr en overflod av alt britene har laget av TV over tiår. 

Britbox skal sendes ut i europeiske bredbåndnett neste år, og med tanke på nordmenns økonomi og ry som glade TV-konsumenter er det veldig rart om ikke Britbox – appen som serverer påskekrim hele året – lanseres hos oss også. TV-bransjen der ute har hatt øye for oss siden vi begynte å bla opp for dyre sportskanaler på kabel og satellitt, og ble imponert på ny over måten vi omfavnet TV 2s innovative strømmetjeneste TV 2 Sumo cirka 15 år tilbake. Man kan si at TV 2s nybrottsarbeid har medvirket til at Netflix og HBO kastet sine øyne på det norske markedet når de skulle satse på TV-strømming. 

Les også: På tide med revisjon av debattformatene

Nå må TV 2 også ruste seg mot enda tøffere konkurranse. Det er ventet flere strømmetjenester vi kan abonnere på i løpet av 2021. Trøsten kan være at forbrukermønsteret vårt at vi er flinkere til å starte nye abonnementer enn å si opp de gamle. Analyseselskapet Kantar Media har avdekket at vi abonnerer i fleng, selv når vi ikke har tid eller lyst. 
For selv om HBO Nordic i år har hatt en større månedlig abonnementsdekning enn både TV 2 Sumo og Viaplay, viser brukertallene at det er rundt fem prosent av abonnentene som er innom daglig. De daglige tallene er ikke mye større enn TV 2 Sumo og Viaplays.

Vi betaler med andre ord gladelig noen hundrelapper i måneden for å ha en strømmer å klikke inn på, lete etter noe å se, og gå ut igjen og over på neste app, kanskje til og med lille AppleTV+ for å finne noe å bruke kvelden til. Sånne vaner liker underholdningstilbyderne. Har vi penger nok til å ikke gidde å si opp tjenester vi knapt benytter, må det jo være mulig å få oss til å betale for en app til!

Og det kommer minst en til i 2021, når den amerikanske film- og TV-kolossen ViacomCBS relanserer Paramount+, og gjør om dagens nisjekanal som ligger bortgjemt på dekoderne våre til strømmetjeneste. Den skal friste oss med TV og film fra selskapets utallige produksjonsselskaper og kanaler, og nysatsinger som en TV-serie basert på Francis Ford Coppolas «Gudfaren»-univers. Digitaldirektør Marc Debevoise i selskapet med fusjonspregede navnet ViacomCBS Digital begrunnet planene på denne måten i forrige uke: «Det er hundretalls millioner abonnenter i USA «up for grabs». og det er hundrevis millioner abonnenter å hente på det internasjonale markedet». 

Les også: Nå kommer kjempen Disney+ – med gode kort på hånden

Men det er flere som vil grabbe oss: Amerikanske AT & T skal relansere HBO Nordic som den større og kommersielt bredere HBO Max, en dyrere affære som skal tilby publikumsmagneter som The Big Bang Theory» og «Venner for livet» i tillegg til de mange DC-superheltseriene og HBOs katalog av smalere drama. 

Det gjelder altså å begynne nå, om man har planer om å se gjennom Disney+ sitt arkiv av gamle filmklassikere. I 2021 kommer det plenty som ha oppmerksomheten, tida og pengene dine. Det er ikke tvil om at det norske TV-markedet er en gullgruve for underholdningsgigantene. Vi har så god råd at vi ikke bryr oss om å bruke makten vi har som forbrukere. Vi bytter strømmer like sjelden som vi bytter bank og strømselskap. 

Les også: Seriene som redder koronahøsten (+)

Hadde vi gjort som forbrukermyndighetene alltid sier, og sagt opp abonnementene vi ikke bruker uansett, kunne det medført sånn som at tilbyderne ble nødt til å senke prisene for å lokke oss tilbake. Kanskje blir vi mer bevisste forbrukere når strømmeregningen blir høyere. I dag koster det drøyt 700 kroner å abonnere på alle strømmekanalene som tilbyr film og TV-serier – fra Amazon til Viaplay, noe under en måned Premier League-fotball fra TV 2. 

Med flere nye tjenester på plass vil regningen øke til rundt 1000-lappen i måneden. Kan hende vil den ekstra nullen i  beløpet kan bli en vekker. Takket være strømmeselskapenes månedstilbud, kan man lett si opp kundeforholdet.I stedet stiller vi oss gladelig opp for «grabs», og lar kortdetaljene ligge der når vi først har skrevet dem inn. 

At noen aktører vil merke konkurransen er det liten tvil om. TV 2 har allerede vært ute og markert seg på arenaen. Hvis det ikke var helt tilfeldig at TV-selskapet slapp meldingen i forrige uke, om at TV 2 Sumo har nådd en halv million betalende abonnenter – to dager etter Disney+ var på plass. 

Les også: «Schitt’s Creek» gjorde rent bord i Emmy-utdelingen – «Succession» ble beste drama