Luft og ærlighet

Ungene må kunne komme seg på trening. De må også få slippe å puste inn gift.

Det er muligens en urban myte. Men det sies at man hadde et eget ord for diagnosen til en del luftveispasienter på hovedstadens sykehus før i tida: Oslolunge var det du fikk av å puste inn svevestøv og eksos gjennom flere år. Disse pusteorganene var visstnok ikke vakre å se på, verken for kirurgene eller obdusentene.

Et menneske puster inn 10.000 liter luft i løpet av ett døgn. Når denne lufta inneholder mange små støvpartikler, trekkes svevestøvet ned i lungene. Sammen med nitrogendioksid, som kommer fra bensin- og særlig dieselbiler, er dette den vanligste luftforurensningen i Oslo og andre storbyer.

Nede i lungene vil støvet irritere cellene. Det kan skape betennelser som igjen fører til sykdommer som astma og KOLS. Betennelsen kan også holde seg over tid og føre til økt risiko for hjerte- og karsykdommer. For syke, gamle og sårbare mennesker (barn, for eksempel), kan slik luftforurensning være dødelig. Tidligere har beregninger vist at 185 mennesker i Oslo døde hvert år på grunn av luftforurensning. I 2015 ble Norge dømt i EFTA-domstolen for brudd på EUs luftkvalitetsdirektiv. Enkelte dager måtte kommunen innføre totalforbud mot all kjøring med dieselbiler. Noen hus ble ubeboelige på grunn av forurensningen og måtte rives.

Sånn er det ikke lenger. 2018 var det første året med forurensning under grenseverdiene siden målingene startet i 2010. Fortellingen om Oslo-lufta er på mange måter en suksesshistorie. Et eksempel på at politikk virker. SV og Miljøpartiet de Grønne får betalt for innsatsen, mens det har kostet for Ap. Byrådsleder Raymond Johansen kan kanskje trøste seg med at han gjør det bedre på luftmålingene enn på meningsmålingene.

Men Oslolufta er fortsatt langt fra god nok. Mye arbeid gjenstår. Og da framstår ikke bompengepopulistene som et friskt pust. Særlig paradoksalt er det at vi har en folkehelseminister som ikke ser ut til å bry seg nevneverdig om folkehelse når den kommer i konflikt med storbybilistenes interesser.

Sylvi Listhaug har tidligere posert med bensinpumpa godt trykket ned i tanken på sin Ford Expedition som sluker halvannen liter på mila. Hun har publisert en liten film av den kronglete veien hun kjører gjennom Oslo sentrum til jobb for å parkere i stortingsgarasjen. I denne valgkampen har hun gått til harde angrep på bompengene – som er et av de viktigste tiltakene i kampen for en renere byluft. Listhaug synes ikke at bompengene skal gå til «alt mulig annet» enn vei. Men hun er landets øverste politiske ansvarlige for en viktig del av dette «alt mulig annet»: «Helsefremmende og forebyggende arbeid innen fysisk og psykisk helse», som det står på regjeringens nettsider. Det ansvaret tar hun veldig lett på.

Frp er slett ikke alene om å jakte på bompengetrøtte velgere. Oslo Høyre har foreslått et såkalt «amnesti». Amnesti betyr egentlig fritak for tiltale eller straff, men la gå. Det er valgkamp, og det må være lov å bruke litt store fremmedord. I denne sammenhengen innebærer amnestiet at man skal kunne kjøre så mye man vil i tre timer uten å betale for mer enn én bompassering. Dette skal være mulig på ettermiddagene mellom klokka 17 og 20, mener Høyre. KrF har foreslått det samme.

«Hvis du skal kjøre ett barn på fotballtrening, et annet på hockey og kanskje besøke noen på et sykehjem, går det mer enn en time, og du passerer fort flere bomstasjoner», sa Høyres byrådslederkandidat, Eirik Lae Solberg, da han begrunnet forslaget. Også KrF snakker om barnefamilienes behov for å kjøre ungene til trening og andre fritidsaktiviteter når de argumenterer for «amnestiet».

Tiltaket kommer til å koste 250 millioner kroner i året bare i Oslo. Kanskje mer. Det må kunne sies å være en ganske kraftig politisk satsing. Med tanke på at den vil gå på bekostning av bedre kollektivtrafikk og bedre luft, får vi håpe politikerne ikke bare skyver disse barnefamiliene foran seg, men at tiltaket de foreslår er treffsikkert og hjelper den gruppa Høyre og KrF er så opptatt av.

Hvor stor andel av biltrafikken mellom klokka 17 og 20 er faktisk småbarnsforeldre som kjører ungene til fritidsaktiviteter? Er det hver annen, hver femte, hver tidende eller hver femtiende bil?

Ikke hold pusten mens du venter på svaret. Oslo Høyre aner ikke. Ikke jeg, heller. Jeg har spurt Statistisk sentralbyrå. Transportøkonomisk Institutt og Statens vegvesen. Ingen har kunnet gi noe svar så langt. Kanskje KrF har kontakt med et allvitende vesen som kan hjelpe oss?

I bompengedebatten er det fascinerende mange politikere som overhodet ikke snakker om lungene til barn, eldre og syke. De som blir alvorlig skadd av nitrogendioksid og svevestøv.

Kanskje de bare er som luft å regne. Men det er altså en luft som er veldig lett å få øye på.