I skyggen av Disney

Tirsdag lanserte kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen NRK-høsten. Alt så lovende ut. Så kom Darth Vader.

Det hender at NRKs øverste leder stiger ned til folket og lover at alt ser bra ut. Det er gjerne når han skal fronte NRKs kommende attraksjoner, skal si noe om hvor bra alt som kommer er, gjenta NRKs budskap om at så godt som alle av oss bruker et NRK-tilbud hver bidige dag. Samt at om vi fortsatt vil ha det sånn, må NRK ha gode rammevilkår. I tirsdagens pressemelding konstaterte kringkastingssjefen at konkurransen om publikum blir stadig tøffere. Han framhever konkurransen fra globale aktører som HBO og Netflix, og lanserer NRKs sterkeste kort i møtet med de amerikanske giganter: fire nye NRK-produserte dramaserier. «Vi går en sterk norsk dramahøst i møte», konstaterer NRK-sjefen.

Så kom meldingen fra Amerika, som NRKs høstlansering ikke trengte. Disney har endelig annonsert datoen for sin nye strømmetjeneste, med informasjon om hva herligheten vil koste per måned og en liten oppsummering av noe av underholdningsproduktene som Disney+ vil by på, filmer og serier fra Disney, Pixar, Star Wars og Marvel. En fantasifull kulturjournalist kunne formelig se en skygge sakte legge seg over TV- og radiohuset på Marienlyst. Om det ikke er en dødsstjerne, så i hvert fall det digre kampskipet med Darth Vader om bord. NRK vil få Disney å bryne seg på til høsten. Det er rått parti. Heldigvis har NRK stor lojalitet i befolkningen, som en NRK-sjef kanskje ville sagt det, men med enda et globalt milliardkonsern å bryne seg på, bør den sindige kringkastingsbossen snakke i enda større bokstaver, kanskje sende ut en pressemelding i caps lock, så politikerne som har litt tungt for det – eller ser bort av rent politiske motiver – vil fatte det: NORGE TRENGER NRK!

Oversikten som viser noe av det NRK konkurrerer med på daglig basisDe beste seriene på Netflix

Det kan ikke gjentas for ofte. Vi trenger et sterkt NRK, nå som i etterkrigsårene, som lager og formidler norsk kultur, informerer og underholder oss, drive kritisk journalistikk, lære publikum forskjellen på informasjon og fake news, formidle det norske språket, gi ungene våre norsk barne-TV – rett og slett være en public service-institusjon og nasjonal allmennkringkaster slik samfunnsoppdraget sier at NRK skal være.

Det norske fellesskapet trenger NRK, og behovet øker faktisk for hver gang et nytt mektig milliardkonsern etablerer sitt nye lekre underholdningstilbud på det norske markedet. NRK har fire dramaserier på menyen denne høsten. Fire serier ... Disney kommer på banen med hele Star Wars-franchisen, kobbelet av Marvel-superhelter, et bibliotek av 80 års produksjon av tegnefilmklassikerne – de som NRK får sende noen sekunder av på julaften – hver eneste episode av «The Simpsons», og tilbudet øker etter hvert som Disneys selskaper produserer nye filmer og TV-serier. Prinsipiell og hardhudet skal den forelder være som ikke gir etter for barnas bønn om å få Disney+ hjemme. «Det koster bare 69 kroner pappa! De tar kort!»

NRK Super vil merke at Disney+ kommer på TV, pc-, brett og mobil med sitt enorme underholdningstilbud for barn. Ungene er ikke så opptatt av at NRKs eminente avdeling lager barne-TV som vinner Emmy-pris i New York på nesten årlig basis. At NRK Super byr på barnerettet underholdning som inkluderer sunne verdisyn om norsk mangfold, likeverd og tilhørighet.

Disney byr selvsagt også på gode verdier, men er mindre opptatt av det norske. Disney skal i likhet med Netflix, Apple, Amazon og Warner Bros-eide HBO Nordic tjene penger her. Dette er selskap som bare i 2020 har satt av over 300 milliarder kroner til produksjonen av underholdning som skal få oss til å kjøpe abonnent. Vi betaler villig vekk, viser sommerens statistikk fra YouGov, som har undersøkt strømmevanene våre for rettighetsselskapet TONO og deres like i andre nordiske land. Den forteller at antallet strømme-husholdninger har økt til nesten 80 prosent. At nordmenn strømmer mest i Norden, godt over tre timer hver dag i snitt. Det er ikke så rart, man kan lage veldig mye bra TV for 30 milliarder amerikanske dollar.

Strømmetjenestene byr på mer enn serier: Her er de beste musikkdokumentarene

Det er her politikerne – inkludert kulturminister Abid Raja og statsminister Erna Solberg har en jobb å gjøre. NRK Drama har noe sånt som 299,1 milliarder kroner mindre å lage dramaserier for. I høst skal NRK møte konkurransen fra de store amerikanske selskapene med fire dramaserier og ny lørdagsunderholdning, blant annet. Det kan være at NRK hadde hatt mer på menyen, om ikke regjeringen Solberg hadde sørget for å gi NRK dårligere konkurransevilkår ved i praksis å strupe lisensen år etter år, tvinge den nasjonale allmennkringkasteren på slankeren ved å kreve at NRK setter ut mer av sin egen virksomhet. Rett og slett svekke NRK av politiske hensyn når trykket fra de kommersielle har økt, år for år.

Samtidig har regjeringen ikke klart å få på plass en ordning som krever at strømmegigantene gir noe tilbake til det norske fellesskapet. Den norske film- og TV-bransjen venter fortsatt på at en kulturminister klarer å innføre ordningen som skal få Netflix, Disney, Apple og Amazon til å legge igjen noe av inntektene sine i produksjonen av norske dramaserier. Så lenge den ikke er på plass, hadde vi faktisk trengt en råsterk kulturinstitusjon som NRK på banen. Frp vil rive NRK ned, bastionen for den norske kulturen partiet sier seg så opptatt av. Høyre har svekket NRKs posisjon for å «øke mediemangfoldet» til fordel for kommersielle aktører. I praksis har Solberg-regjeringen beredt landingsplassen for Darth Vader og hele imperiet.