Kommentar

Derfor er det så viktig at vi leses av så mange

Vi burde hatt allmøte og ballonger da de offisielle lesertallene kom. I stedet skriver jeg disse ord fra mitt hjemmekontor i et klesskap!

Dagsavisen og våre utgaver har neppe vært lest av flere mennesker enn de tallene som kom i MBLs siste lesertallsmåling, som ble offentliggjort tirsdag morgen.

Vektet for all mulig dobbeltlesing mellom PC, mobiltelefon og nettbrett, nett og papir og ulike utgaver, kan vi slå fast at vi hver dag leses av 190.400 ulike mennesker. Det sender oss opp på et nivå der vi kan konkurrere med de største mediehusene i landet.

At dette skjer samtidig som koronakrisen har rammet hele samfunnet vårt, gjør lesersuksessen og den digitale veksten enda viktigere. For det første er det den digitale posisjonen og de mange nye leserne vi har fått som gjør at vi holder fortet uten permitteringer og konkursfare i disse krevende tider for mange arbeidstakere og arbeidsgivere.

For det andre har det vel sjelden vært viktigere at vi som mediehus kan opplyse og forklare, ja utføre vårt samfunnsoppdrag, enn akkurat nå. Da hjelper det selvsagt at publikummet er så stort som det er nå.

Det har vært en lang ferd fra et veldig krevende utgangspunkt. På veien har mange mennesker jobbet hardt. Nå viderefører våre ansatte denne innsatsviljen hjemmefra. Overgangen til full hjemmeproduksjon i Oslo, Stavanger, Fredrikstad, Moss og Drammen har gått over all forventing.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Heldigvis har vi også hatt støtte fra eiere og investorer som har likt utgavemodellen, som vi skapte for å knytte sammen dødsdømte lokale avisposisjoner gjennom felles stoffbase og samarbeid. Resultatet er at gedigne underskudd og tapt egenkapital for ti år siden er snudd til overskudd og penger på konto i dag. I tillegg har vi hentet inn ny kapital fra folk som tror på oss og vårt oppdrag.

Slik har vi nå, egentlig mot alle odds, en situasjon der Dagsavisen-familien forhåpentlig har både likviditet og lesere til å møte koronavirusets konsekvenser. Med rundt 30 millioner kroner på konto og flere lesere enn noensinne, er vi i alle fall ute av listen over de mest utsatte bedrifter og arbeidstakere i det som blir krevende dager og uker for hele samfunnet.

Mediebedriftenes Landsforening slapp lesertallene tirsdag nesten i stillhet. Normalt ville vi mottatt slike tall, som vi denne gang fikk presentert, med flagg og fanfarer i Dagsavisen-familien. Men der det vanligvis er pressekonferanser og store saker, ble det denne gang bare sendt ut en epost fra MBL. Den viser at Dagsavisen-familiens totale lesermasse har økt med nærmere 30 prosent det siste halve året. Legger man titlene oppå hverandre, i en samkjøring, viser MBLs tall at vi har et lesertall på 211.200 mot rundt 165.000 ved forrige måling. Vekter man for all dobbeltlesing, leses vi daglig av 190.400 ulike mennesker. Fra våre interne tall vet vi at de siste ukene har hatt enda flere lesere. Enkeltdager har koronainteressen vært så stor at vi har doblet våre digitale lesertall og knust alle gamle rekorder.

Selvsagt skulle vi gjerne tatt oss en liten feiring, men det må forståelig nok vente. Akkurat nå har vi et samfunnsoppdrag å fylle og folkehelse å tenke på. Fra en leilighet på 90 kvadrat, med tre skolebarn i full jobb og kone i konkurrerende mediebedrift, har jeg trukket inn i klesskapet for å få jobben gjort. Herfra sendes en dyp takk til alle ansatte og lesere som har vært på denne reisen, og som muliggjør at vi kjemper videre, også i det  som er krevende tider for oss alle.

Mer fra Dagsavisen