Kommentar

Tupper Elvestuen

Sylvi Listhaug ut mot regjeringens klimamål.

KNAPSTAD  20190513.
Statsråd Sylvi Listhaug treffer beboere, pårørende og ansatte på Hobøl Bo- og behandlingssenter. 
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Med lokale meningsmålinger ned på 8-tallet rir desperasjonen Frp inn i valgkampens siste uke. Etter den elleville runden i regjeringen med rasende krav fra Frp om at bompengepolitikken måtte legges om, kaster partiet seg over regjeringens vedtatte politikk om at det om seks år bare skal selges nullutslippsbiler i Norge.

Denne gangen er det ikke partilederen, finansminister Siv Jensen, som leder korstoget mot sin egen regjering. Nå er det nestleder, eldre- og folkehelseminister Sylvi Listhaug, som går ut mot regjeringens og Stortingets mål i Nasjonal transportplan, om at det ikke skal selges nye personbiler med klimaskadelige utslipp i 2025.

Enda en gang rammes Venstre av Frps soloutspill. Venstres leder, kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande, tapte bompengekrigen i regjeringen. Venstre hadde ikke noe ønske om en ny bompengepolitikk. Trine Skei Grande ble tvunget i kne da statsminister Erna Solberg valgte å beholde Siv Jensen i regjeringen framfor henne. Nå er det Venstres nestleder, klima- og miljøminister Ola Elvestuen, som får tupp i baken.

Venstre har kjempet gjennom målet om at det bare skal selges nullutslippsbiler i 2025. Partiets klimaseier er ikke mye verdt, ifølge Frp. Sylvi Listhaugs hardkjør mot den vedtatte bilpolitikken er svært skadelig. Ikke bare for Venstre, som må finne seg i å bli ydmyket av Sylvi Listhaug i valgkampens siste uke der klimasaken er blitt en hovedsak. Det er alvorlig og pinlig for hele regjeringen. Det reiser spørsmålet om målet om utslippsfrie biler er skuebrød, bakt for å tilfredsstille Venstre.

Regjeringen har ferdigbehandlet statsbudsjettet for neste år. Betyr Listhaugs kjør mot utslippsfrie biler at det i budsjettet kommer nye signaler om at målet ikke er realistisk? Dette påvirker selvfølgelig folks atferd og bilforhandlernes forberedelser. Hvis de får vite at det er tut og kjør for diesel- og bensinbiler de neste ti åra, vil det meste bli som før. Da vil mange tenke som Sylvi Listhaug. Hun sier at hun i framtida vil kjøre sin forurensende bil til Vestlandet. Miljøminister Ola Elvestuen har det ikke lett med en slik regjeringskollega. Han hevder at statsråd Listhaug tar feil. «Målet er helt realistisk. Vi er i god rute», sa han til NRK.

De som trodde at statsminister Erna Solberg etter bompengekranglingen i regjeringen ville ta grep å sørge for at regjeringen heretter vil framstå mer samlet og ikke som sprikende staur, har tatt feil. Listhaugs utspill viser at Frp fortsatt er fristilt fra regjeringens politikk.

I lokalvalgkampen for fire år siden gikk Siv Jensen ut mot regjeringens integreringspolitikk med oppfordring til kommunene om ikke å ta imot så mange flyktninger som regjeringen gikk inn for. I stortingsvalgkampen for to år siden fløy Sylvi Listhaug høyt og lavt, i Norge og i Sverige, med Frps innvandringsprogram.

Listhaugs soloutspill ble til slutt hennes bane som statsråd. Nå er Listhaug tilbake som statsråd. Hun legger ikke bånd på seg. Det gjør heller ikke Erna Solberg.

Mer fra: Kommentar