Innlegget er skrevet i samarbeid med Simon Bratland Husstad, fylkesleder i Oslo Natur og Ungdom.
Nok en gang har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen brukt sin makt for å la forurenserne slippe unna. I Oslo vil kommunen opprette soner i indre by som skal vernes for miljøfiendtlig tungtransport og biltrafikk, men takket være Solvik-Olsen er det ikke blitt noe av.
I likhet med flere andre byer i Norge sliter Oslo hver vinter med helseskadelig og farlig byluft grunnet luftforurensning. Oslo kommune har siden vinteren i fjor ønsket å innføre lavutslippssoner i byen, men dette satte Samferdselsdepartementet en stopper for.
I fjor ble Norge dømt av EØS-domstolen for å ikke ha gjort nok for å sikre trygg luftkvalitet i byene; en pinlig dom. På tross av dette ble det denne uken klart at Samferdselsdepartementet setter en stopper for Oslo kommunes initiativ for å bedre byluften; opprettelse av såkalte lavutslippsområder kombinert med miljøjusterte bompenger. Det kommunen kaller å la forurenserne betale, kaller Frp-statsråden urimelig dobbeltbeskatning.
Dette er ikke første gang samferdselsministeren prøver å sette en stopper for lokale miljøtiltak. I vår ble Oslopakke 3 reforhandlet. Her var utbyggingen av E18 Vestkorridoren en het debatt. Oslo kommune ønsket ikke en kapasitetsøkning av E18, mens fylkeskommunen i Akershus på sin side, ønsket utvidelse. Her var Solvik-Olsen raskt på banen, og mante for at de enormt forurensende veiplanene måtte bli i Oslopakke 3.
At samferdselsministeren gang på gang undergraver lokaldemokratiet er usunt. Når gode lokale miljøtiltak blir stoppet nasjonalt er det noe som skurrer med regjeringens samferdselspolitikk. Solvik-Olsen må vise at lokale miljøtiltak lønner seg, og ikke sette seg vrang på en «60-talls» bilpolitikk.