Debatt

Kan verneombudet kastes?

Alle arbeidsplasser skal som hovedregel ha verneombud, og vervet er viktig i arbeidsmiljøarbeidet. Kan verneombudet trekke seg eller kastes i særlige situasjoner?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Et viktig verv

Verneombudet er et verv og ikke en stilling, som man enten blir valgt eller utpekt til. Verneombudet er de ansattes representant i arbeidsmiljøspørsmål, selv om det er arbeidsgiver som har det øverste ansvar for arbeidsmiljøarbeidet, sammen med styringsrett i denne sammenheng. De norske regler er inspirert av de svenske reglene om "skyddsombud," og kom første gang inn i arbeidervernloven av 1956. Nå er verneombudet lovregulert i arbeidsmiljøloven av 2005, kapittel 6. Valg av verneombud fremgår av loven § 6-1, sammenholdt med forskrift om organisering, ledelse og medvirkning fra 2011, som sier noe om hvordan verneombudene skal velges, og at de har en funksjonstid på to år av gangen.

To spørsmål

To spørsmål som ikke er løst i verken loven eller forskriften er om verneombudet kan trekke seg, og om ledelsen, fagforeningene eller ansatte kan kreve verneombudet fjernet. Reglenes taushet på dette området kan tolkes dit hen at myndighetene ser for seg at verneombudet ikke skal trekke seg i funksjonstiden på to år, og heller ikke skal kunne kreves fjernet. På den annen side forbyr heller ikke reglene at noen trekker seg eller at noen krever verneombudet fjernet. Dette spørsmål vil bare komme opp i helt spesielle situasjoner der verneombudet selv blir en del av et arbeidsmiljøproblem, og at nytt verneombud derfor bør velges.

Ny fagartikkel gir svar

En ny fagartikkel fra Kvale advokatfirma angir at verneombudet har rett til å trekke seg ved særlige grunner, og at verneombudet kan kreves fjernet under helt særlige forhold, se artikkelen her. Da må imidlertid Arbeidstilsynet trekkes inn, fordi det er et viktig hensyn at verneombudet kan opptre proaktivt og være "uredd" i sin utøvelse av vervet. Det skal derfor ikke være kurant å kunne fjerne han eller henne, enten det er arbeidsgiver, fagforeninger eller ansatte som krever dette. Men med bistand av Arbeidstilsynet bør det samtidig være en sikkerhetsventil for de helt spesielle sakene der verneombudet er blitt umulig å samarbeide med, og blir del av et arbeidsmiljøproblem. Artikkelen bygger på gjennomgang av lovstoffet og er skrevet etter praktisk gjennomgang i seminarer med verneombudene og HR-ledelsen på en rekke bedrifter, se her. Til slutt kan nevnes at det i Sverige foreligger en forskriftsmessig bestemmelse om fjerning av verneombudet i arbetsmiljöförordningen § 6.

Mer fra: Debatt