Nyheter

Ja til en tredje rullebane

Planene om å bygge en tredje rullebane ved hovedflyplassen på Gardermoen innbyr til ny politisk strid.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Et bredt flertall på Stortinget holder riktignok flydøra på gløtt, men enden på visa er helt åpen. Bremseklossene finnes nemlig på begge sider av den politiske midtstreken. Sp, SV og MDG foreslo nylig å skrinlegge planene, men regjeringspartiene og Ap stemte imot. Det avgjørende slaget vil ventelig stå mellom de fire regjeringspartiene, for KrF og Venstre er egentlig imot planene.

Avinor mener det er behov for en tredje rullebane ved Gardermoen innen 2030, og med en planleggings- og utbyggingshorisont på rundt ti år, er det ikke mer enn tiden og veien. Det er et faktum at flytrafikken ved Gardermoen har vokst fra 14 millioner passasjerer i året i 1999 til 28,5 millioner i 2018. En forsiktig prognose fra Transportøkonomisk institutt anslår at det blir 35 millioner passasjerer i 2030, og dette er ifølge Avinor det kritiske punktet for dagens to rullebaner.

Det spesielle ved Gardermoen er at nordmenn i stor grad flyr om morgenen og ettermiddagen. Det bunner mye i at en stor del av flytrafikken innenlands er avhengig av Gardermoen for å komme ut i verden eller videre i Norge. Dermed er det toppene om morgenen og ettermiddagen som er flaskehalsen, ikke nødvendigvis den samlede flytrafikken. Derfor er det behov for en tredje rullebane.

Hensynet til klimaet på kloden tilsier at vi må holde igjen på bruken av fossile brensler, også i flytrafikken. Samtidig er det en kjensgjerning at norsk luftfart «bare» utgjør fem prosent av de norske klimagassutslippene. Og så må vi ikke glemme at den norske flytrafikken inngår i det europeiske klimaregnskapet. Så kan man selvsagt håpe at flytrafikken globalt vil avta, men det er få tegn som tyder på at så vil skje. Solhungrige nordmenn vil imidlertid, enten vi liker det eller ikke, fortsette å reise til varmere breddegrader en gang iblant.

En global CO2-avgift på flytrafikk som virkelig monner er dessverre langt i det blå. Det er lov å håpe, men det er blåøyd å tro at struping av Gardermoen er en farbar flyrute for samfunnet. Statsminister Erna Solberg har lenge ligget på været. Regjeringsplattformen sier ingenting om en tredje rullebane. Det kan tyde på at KrF og Venstre har tapt første runde om saken. I neste omgang blir det opp til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) å få tåka til å lette.

Når kapasiteten ved de to rullebanene på Gardermoen blir sprengt, vil flere fly måtte sirkle over Romerike i påvente av å få lande. Enda dårligere miljøpolitikk blir det hvis for eksempel nordlendinger på vei til Stavanger må mellomlande i København framfor å bruke Gardermoen. Da taper både klimaet på kloden og Distrikts-Norge.

Mer fra: Nyheter