Kultur

Ingen liv å miste

Halvparten av alle som omkom i trafikken i Norge i januar, ble drept i Østfold. Det er ikke akseptabelt. Vi har ingen liv å miste til trafikkdøden i Østfold.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Tre personer ble trafikkdrept på veien i Østfold i løpet av fem dager januar. Det er tre for mye. Skal vi komme nærmere visjonen om null drepte i trafikken i Østfold, er vi avhengig av å intensivere arbeidet med trafikksikkerhet. Denne uka har fylkets trafikksikkerhetsutvalg møte, og da bør utvalget bestille en oversikt over hvilke veier i Østfold som er mest ulykkesbelastet med forslag til tiltak som kan planlegges og iverksettes her.

Enkle tiltak som økt belysning og nedsatt fartsgrense kan gjøre en stor forskjell. I tillegg bør en vurdere å skilte ulykkesbelastede områder slik at trafikantene kan vise nødvendig aktsomhet når de ferdes her. Det kan også være en idé å sette opp skilter som forteller noe om skiftende lokale forhold.

Vi ser over tid at det er noen strekninger som er mer ulykkesbelastede enn andre. Dette gjelder både fylkesvei 120 gjennom Hobøl og fylkesvei 115 gjennom Våler. På fylkesvei 115 har det på strekningen Texnes–Svinndal skjedd hele fire dødsulykker siden 2010. Sett opp mot årsdøgnstrafikk (ÅDT), eller hvor mange biler som trafikkerer denne strekningen, må dette være uforholdsmessig og uakseptabelt høyt.

Ved fylkesvei 120 ikke så langt fra Hobøl kirke er det en lignende strekning. Fylkesvei 120 er i tillegg hovedfartsåren mellom E6/riksvei 19–Moss-Horten-forbindelsen og E18. Konsekvensen av dette er både økt trafikk og en stadig økende belastning fra tungtransport. Utbygging av gang- og sykkelstier bør derfor også være et tiltak for å skille mellom gående/syklende og tungtransport.

Både fylkesvei 114/115 og fylkesvei 120 ligger inn i fylkeskommunens satsinger på tverrforbindelser. I disse dager planlegges det derfor strakstiltak som ikke krever regulering på disse veiene. Både når det gjelder prioritering av strekninger og prioritering av tiltak bør Statens vegvesen fokusere på behovet før økt trafikksikkerhet når vi nå skal bruke midler på disse veiene. Skårersletta i Fredrikstad ser også til å være et spesielt ulykkesbelastet område som også krever gode analyser og strakstiltak.

Uansett hva slags tiltak en setter inn, er det også helt avgjørende å få bilistene til å opptre ansvarlig i trafikken. Dette med å regulere farten etter forholdene ser ut til å være en glemt lærdom. De bilistene som gjør det, opplever ofte hissige forbikjøringer som igjen skaper farlige situasjoner. Her er det viktig å sette tiltak inn for å forbedre holdninger hos den enkelte bilist. Samtidig bør påvist uaktsomhet få større konsekvenser.

Det kan skyldes tilfeldigheter at tre omkom i trafikken i løpet av fem dager i Østfold i januar i år. Likevel ser vi at antallet trafikkulykker med personskader er stabilt og høyt. Det er ofte lite som skiller en ulykke med personskade fra en dødsulykke. Det er derfor viktig å ha et jevnt og sterkt fokus på trafikksikkerhet i fylket vårt.

Mer fra: Kultur