Hvorfor kundene ikke gidder bry seg om "handle lokalt-kampanjer"

Syv grunner til at folk ikke handler lokalt

Mange av landets byer og steder forsøker seg på forskjellige varianter av "handle lokalt-kampanjer" med varierende utfall. 

Handler forbrukerne mer lokalt dersom butikkene stadig vekk roper ut sitt budskap: "Bruk oss i dag, så er vi der for deg i morgen!"? Eller dette budskapet: "Hver gang du handler lokalt gjør en ekte person en liten dans". Får det deg som forbruker lyst til å kaste penger etter noen? Neppe. 

Kampanjer i butikk virker. De virker fordi man har fokus på et område og det derfor, hvis gjort på rette måten, vil selge mer av de varene man har fokus på. 

Mange handle lokalt-kampanjer sliter med å få oppslutning om budskapet. Det er litt synd, i første omgang for butikkene sin del, men ikke minst for forbrukeren sine fremtidige valgmuligheter. 

Kanskje du har hørt om nisjebutikkens dag? Det er en årlig markering dagen etter black friday som initiativtagerne (undertegnede (butikkutvikler.no) og gb-design.no) kaller for en bevisstgjøringskampanje. Den handler om at black friday og "tilbud hele året" ikke er bærekraftig, hverken for den enkelte butikk, men heller ikke for kloden vår.  

For forbrukerne trenger å bli minnet på at de viser sine valg og således bestemmer sine fremtidige handlemuligheter med hvor de legger igjen sine penger i dag. 

Dette er nok et litt forenklet bilde av situasjonen. Vi kan lese artikler om "Livet etter butikkdøden"  og facebookposter som deles hvor det står at nettbutikker ikke legger igjen verdier lokalt. Det er litt for unyansert og uriktig. Mange ildsjeler driver også nettbutikker, betaler sin husleie, gir sommerjobb på lageret til ungdommer på stedet osv. Mange mindre butikker hadde heller ikke overlevd hvis de ikke i tillegg til å drive fysisk butikk også drev nettbutikk. 

Men hvorfor virker ikke handle lokalt kampanjer? 

Først og fremst handler det om måten mange selvstendige butikker drives på. 

1. De har ofte begrensede åpningstider. 
2. De gir dessverre ikke god nok kundeservice.
3. De har (naturlig nok) et begrenset utvalg. 
4. Prisene er av og til noe høyere enn hos konkurrerende nettbutikker.
5. De er rett og slett utgått på dato (med tanke på lite innbydende og utdaterte lokaler).
6. De driver med dårlig eller ingen markedsføring. 
7. De blir "offer" for showrooming fordi de ikke tilbyr noe utover produktet. 

Hva skal til for å lykkes med en handle lokalt kampanje?

Jo, en slik kampanje må fylles med mer innhold enn et tomt slagord. Butikker og andre næringsdrivende må begynne å samarbeide. Man må velge sin identitet og et spesifikt tema - slik at kunden forstår hva som tilbys og hvorfor. Det må være fokus på opplevelser - ikke på tilbud og salg. Handle lokalt-budskapet blir dessverre også litt lite inkluderende - for hva sier det til de som er tilreisende? 

Kanskje man heller bør ta eierskap til begrepet kortreist, unikt og spennende? Dagens forbrukere har så mange valgmuligheter, og det gjør at det er kun de beste butikkene som overlever både fysiske butikker og nettbutikker. De som kan gi kunden noe utover bare produktet. De som kan vise både med ord og handling at de bidrar med verdiskaping til sitt lokalmiljø. De som kan tilby noe som er unikt og interessant.