Debatt

Hjertesoner for tryggere skolevei

En god by for barna er en god by for alle. Derfor må vi begynne å planlegge Oslo på barnas premisser.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det bør være en selvfølge at det er trygt å sende barn til skolen uten at de må kjøres. Dessverre har sykling blant barn og unge blitt nesten halvert siden jeg selv syklet til Kjelsås barneskole på 90-tallet. Hovedgrunnen til dette er at barn og ungdom i større grad blir kjørt rundt av foreldrene.

De yngste er sårbare i trafikken, og mange foreldre gruer seg forståelig nok til å la barna gå eller sykle til skolen. Mange velger derfor å kjøre barna helt til skoleporten, noe som skaper uoversiktlige og farlige situasjoner. Paradokset er at de dermed bidrar til den utryggheten de vil skåne barna for.

De Grønne jobber ikke bare for å gjøre Oslo til en grønnere og sunnere by, men også for å gjøre Oslo til en tryggere by for alle. Det krever at vi planlegger byen mer på barnas premisser. Derfor ønsker vi å legge til rette for at så mange som mulig både går og sykler trygt – ikke minst til skolen.

Dette er en av grunnene til at vi jobber med å redusere biltrafikken i Oslo, samtidig som vi krafig trapper opp satsingen på gange, sykkel og kollektivtransport. Tryggere skoleveier og mer plass til de som beveger seg til fots og med sykkel er en av mange fordeler med mindre biltrafikk.

Byrådet har mangedoblet utbyggingen av sykkelveier, slik at Oslo endelig får et sammenhengende sykkelveinett, trafikksikkerhetssarbeidet går raskere, vi har for første gang begynt å vedlikeholde sykkelveiene på vinterstid og vi setter nå inn mye ressurser for å sikre bedre måkte fortau og gangveier for byens skolebarn.

Likevel har vi fortsatt en vei å gå når det kommer til å sikre områdene rundt byens mange skoler. Hjertesoner handler om å skape bilfrie miljø rundt skolene for å sikre trygge og attraktive skoleveier, slik at flere elever motiveres til å gå og sykle til og fra skolen. Barn som fortsatt kjøres bør slippes av på markerte stopp- og hentesteder utenfor denne sonen, noe som skaper økt trygghet for de som går eller sykler.

Dette er også viktig for at barn og unge skal få nok fysisk aktivitet i løpet av en dag, og for å etablere gode reisevaner tidlig. De som går og sykler tidlig i livet er mer tilbøyelig til å gjøre det senere i livet. Derfor er hjertesoner for tryggere skoleveier også et folkehelsetiltak, som kan spare samfunnet for store pengesummer på helsebudsjettet, som har vokst kraftig de siste årene.

Konseptet ble lansert i forbindelse med skolestart i regi av Trygg Trafikk, Politiet, Statens vegvesen, Helsedirektoratet, Foreldreutvalget for grunnopplæringen, Miljøagentene og Syklistenes Landsforening. Flere skoler rundt om i landet har siden innført ordningen og i Bergen kommune har man vedtatt at det skal etableres bilfrie hjertesoner rundt alle skoler.

Dette mener vi er et godt tiltak, blant annet for å nå det nasjonale målet om at 80 prosent av elevene skal gå eller sykle til skolen. Derfor vedtar byrådspartiene nå etter forslag fra De Grønne, både i bydel Sagene og i Oslo bystyre, at vi ønsker å etablere hjertesoner rundt byens barneskoler. En by som er trygg å gå og sykle i for barna er en tryggere og bedre by for alle.

Mer fra: Debatt