Innenriks

Har regjeringen rekkeviddeangst?

Regjeringen foreslår en egen Tesla-avgift. Men gir det virkelig mening i å innføre engangsavgift for elbiler basert på vekt?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Elbiler er tyngre enn tilsvarende fossilbiler, det skyldes batteriets vekt. Desto lengre rekkevidde, desto større vekt.  En familiebil med reell rekkevidde på 3-400 km. Vil fort veie over to tonn. Det skyldes ikke masse unødvendig luksusutstyr, men rett og slett det at batterier er tunge. En Tesla Model S er laget i aluminium for å holde vekten nede, allikevel havner bilen altså på over to tonn i vekt.

Å skattlegge vekt i en elbil er å skattlegge rekkevidde. Det blir meningsløst

Men tunge biler sliter jo  mer på asfalt og skaper mer svevestøv? Det er i alle fall ett av Regjeringens tyngste argumenter. Transportøkonomisk Institutt (TØI) har regnet på dette og de påviser at det er først når bilen når et akseltrykk på seks til 24 tonn dette får reell betydning. Den tyngste Teslaen har et akseltrykk på 1,8 tonn.  Da rapporten kom ut i 2014 sa forskningsleder Harald Thune-Larsen ved TØI dette til Aftenposten:  "Alle analyser jeg har sett viser at all slitasje kommer av de tunge bilene, null fra privatbiler."

Svevestøv fra vegtrafikken i Norge skapes stort sett av piggdekk og tungtransport.
Skatteregimet  på biler bør basere seg på  utslipp og mva. Og kun dette. Tidligere på åttitallet hadde cabrioleter en egen luksusavgift. Og når Fremskrittspartiet overtok regjeringskontorene kunne de stolt melde at de fjernet hestekreftavgiften på båtmotorer.  Samme parti som latterliggjør luksusavgift, kubikkavgift, og hestekreftavgift er altså det partiet som sammen med Høyre går i bresjen for å innføre rekkeviddeavgift på elbiler. 
Det er å gå baklengs inn i fremtiden.
Ekstra koko blir det når Regjeringen tidligere har lettet engangsavgiften for ladehybrider for å stimulere til salg av disse.  Norges største bileier Leaseplan  som har mer enn 200 ladbare hybrider i sin firmabilportefølje  har målt forbruket  av disse bilene opp mot oppgitt forbruk. Tallenes tale er klare: forbruket er tre ganger så høyt som oppgitt.
Vi har altså en avgiftspolitikk som ikke baserer seg på fakta. En politikk som straffer de mest miljøvennlige bilene og som stimulerer til salg av ladehybrider som i liten grad kutter utslipp. Det er helt uforståelig.
Teslaavgiften er definitivt en meningsløs misunnelseskatt innført av et parti og politikere  som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer.
Vi i Miljøpartiet De Grønne mener også at elbiler etter hvert må skattes mer normalt enn i dag, Dagens avgifts-regime er ment å stimulere et marked. Når markedet står på egne ben er ikke momsfradrag lenger nødvendig, da skal det bort. Vi foreslår derfor følgende:
Istedenfor å innføre engangsavgift basert på vekt bør alle biler beskattes utfra hvor mye de i praksis forurenser lokalt. Dette systemet  vil gi elbilene avgiftsfritak fra forurensing til evig tid.
Men elbilene bør som alle andre forbruksvarer tillegges mva. avgift . Den bør innføres gradvis ved at man innfører mva på de dyreste bilene først for så gradvis over flere år å  innføre dette på alle biler i alle prisklasser. Med dette systemet ender vi etter hvert med en avgift som baserer seg på utslipp og kun utslipp. Med regjeringens forslag vil vi få et system hvor rekkevidde beskattes i tillegg.
Regjeringen bør  legge frem en plan for en slik gradvis innføring av merverdiavgift  Istedenfor å strupe markedet med en rekkeviddeavgift  totalt uten rot i faglige innspill.

Mer fra: Innenriks