Debatt

Handle lokalt - ingen sutrekampanje

Vi trenger en opplysningskampanje for å bevisstgjøre forbrukerne! Ikke sutrende opprop om å støtte det lokale næringslivet.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Oppfordringen om å handle lokalt fra mange av landets sentrumsforeninger og selvstendige butikker, må ikke ses på som en sutrekampanje! Nylig fikk markeringen #nisjebutikkensdag, igangsatt av undertegnede, nasjonal oppmerksomhet. Kampanjen ble lansert som en bevisstgjøringskampanje mot forbrukerne og som en motvekt mot black friday.

Dessverre føler mange butikker seg presset, enten av sentrumsforeningen sin, eller senterforeningen de er en del av, og faktisk også av kundene - til å delta på storstilte salgsdager - som for eksempel black friday. Slike salgsdager er ikke bærekraftige, og viser sider av verden vi egentlig ikke liker, hvor pris er det eneste som styrer valgene vi som forbrukere tar.

Det å ha salg er jo en naturlig del av det å drive butikk. Men enkelte av de selvstendige butikkene klarer ikke helt å stå ved sine avgjørelser og tar innimellom noen underlige veivalg: Hvor det å ha høy omsetning trumfer det å ha god inntjening. For når alt kommer til alt, er det jo slik at verdier helst måles i kroner og øre, og at man ikke kan betale sine husleier eller lønnsutgifter med knapper og glansbilder.

For mange butikker er det en kamp på liv og død, eller for å si det litt mindre dramatisk: Et spørsmål om å drive butikk eller ikke. Derfor velger butikkene kortsiktige løsninger som gir penger i kassa nå.

For meg synes det litt som om at det har gått inflasjon i begrepet om "å handle lokalt" og ordet som jeg personlig ikke liker at brukes: Oppfordringen om at vi skal

st
øtte

lokale butikker. Man skal jo ikke

støtte

butikkene. Man skal VELGE selv hvilke butikker man handler i og man skal gjerne ha noen tanker om hvorfor. Som forbrukere trenger vi faktisk å bli bevisstgjort at vi selv bestemmer over egne valgmuligheter.

Budskap som at du er med på "å oppfylle en persons drøm", eller at du får et "menneske til å danse en liten gledesdans" hver gang du handler lokalt, det er fint og flott, men det er på tide at flere tenker litt mer, tenker litt større tanker og ikke minst, at vi løfter blikket og ser fremover. For mange av de butikkene vi ser i dag, kommer ikke til å være der i morgen. Det er ekstremt krevende å drive butikk i dag, og mange av butikkene er rett og slett ikke oppdaterte nok, hverken til å møte kundens krav og forventninger, på teknologifronten, de er ikke gode nok på markedsføring eller når det gjelder personalhåndtering. Det er rett og slett mange butikker som må skjerpe seg. Hvis de vil være med inn i fremtiden må de gjøre endringer. De må opp igjen på hesten, de må tenke nytt. Og de må tenke langsiktig.

Jeg mener at vi trenger en litt større debatt om hva slags lokalsamfunn vi vil ha. Butikker er et viktig møtepunkt og er med på å skape både stedsglede og trivsel. Butikkmiksen på et sted er identitetsskapende og gir stolthet og tilhørighet. De fleste av oss er enige om at det er "koselig" å handle i små, lokale butikker. Men så legger vi i stor grad igjen pengene våres hos kjeder og vi lokkes av salg og kortsiktige "belønninger" som kunde.

Hva slags lokalsamfunn vil vi ha? I hvor stor grad kan vi som forbrukere være med å bestemme hvordan vi skal ha det? Butikkdrivere må engasjere seg i debatten. Butikkdrivere skal ikke stå med hatten i hånda og sutre over den økende netthandelen. Sentrumsforeninger må tenke annerledes og få flere butikker til å samarbeide. Vi kan ikke bare rope ut "handle lokalt" - og tro at dét er løsningen. Rett og slett fordi det ikke er nok til at folk flest gidder bry seg.

Det er de gode som vil bli bedre, og det er også de som kommer til å drive butikk i morgen.

Mer fra: Debatt