Debatt

Grove feil, tendensiøs sak

Dagsavisen fremstiller det som om en rapport som i juni fikk flere titalls presseoppslag, er forsøkt holdt tilbake av Kunnskapsdepartementet.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Rapporten er bestilt av oss og publisert av NIFU og KD 7. juni. Vi sendte samme dag ut flere pressemeldinger om rapporten, noe som førte til om lag 60 oppslag i hele landet. Med andre ord lyktes vi godt med å få oppmerksomhet om rapporten, selv om Dagsavisen ikke fikk det med seg.

Dagsavisen tok imidlertid ikke kontakt med oss før de trykket beskyldningene om at vi forsøkte å holde tilbake rapporten. Det er synd, og gjør at avisen trykker en svært alvorlig anklage som er gal. Dagsavisen hevder også at jeg skal presentere funnene i rapporten for rektorer i Oslo den 13. september, og gjør et stort poeng ut av at det skjer to dager etter valget. Det er også feil.

Avisens omtale av Osloskolen er dessuten svært ensidig. Det er etter min mening liten tvil om at Osloskolen har hatt mange gode kvaliteter som andre skoleeiere kan lære mye av, også når det gjelder sosial utjevning. For eksempler er det markert flere barn av foreldre som kun har grunnskoleutdanning, som gjennomfører videregående i Oslo sammenliknet med i resten av landet. Det er også verd å huske at Oslo har en dels svært utfordrende elevmasse med blant annet høyest minoritetsandel i landet.

Det er en rekke andre funn som bekrefter at Osloskolen har gjort mye riktig – også for å jevne ut forskjeller. For eksempel konkluderer Hans Bonesrønning ved NTNU i en rapport fra 2012 med at Oslo-elevene gjør det bedre på nasjonale prøver enn familiebakgrunnen deres skulle tilsi. Og en oversikt utarbeidet av Aftenposten i 2015 viser at Søndre Nordstrand bydel i Oslo skårer bedre på nasjonale prøver enn byer som Trondheim og Tromsø. Dagsavisen nevner heller ikke at den første skolebidragsrapporten som Senter for økonomisk forskning la frem i fjor, viser at videregående skoler i Oslo og Akershus har høyest skolekvalitet i landet.

Men forskningen er ikke statisk, og en av grunnene til at Kunnskapsdepartementet og jeg bestiller stadig ny forskning – for eksempel forskjellige varianter av skolebidragsindikatorer – er for å få belyst nye sider. For eksempel er skolebidrag viktig nettopp fordi det korrigerer inntrykket som skapes ved å kun se på resultatene fra nasjonale prøver uten å korrigere for sosial bakgrunn.

Når Dagsavisen fremstiller det som om Høyre og jeg har "bløffet", er det mildt sagt tendensiøst. Jeg mener å ha godt belegg for mine tidligere sitater, men det betyr ikke at ny kunnskap og informasjon ikke kan gi andre perspektiver eller nyansere bildet.

Dagsavisens oppslag inneholder grove feil, og fremstillingen er tendensiøs. Men en positiv ting er det: Avisen forsøker i det minste å lage stoff om skoleforskning og resultater. Jeg håper de lager mer balansert journalistikk fremover, men at de like fullt er like opptatt av forskningsbelegget for alt som sies om for eksempel klassestørrelse, ressurser i skolen og bruk av IKT.

Mer fra: Debatt