Debatt

Fremmedgjort fra naturen?

Det er rett og slett ikke tilfellet at «byfolk og forbrukere» tror maten kommer fra plastpakker i butikken og har glemt hvor den opprinnelig kommer ifra, slik Hjeltnes karikerer det som. Det er nok heller mer kunnskap om kjøttmatens opprinnelse og om dyrenes liv som får flere til å reagere med ubehag og avstandstaking fra akkurat dette segmentet av matproduksjonen.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Hjeltnes tar feil

Arne Hjeltnes tar feil når han skriver at nye «forstyrrende» syn på dyr, mat og etikk er et resultat av fremmedgjøring.

Det er rett og slett ikke tilfellet at «byfolk og forbrukere» tror maten kommer fra plastpakker i butikken og har glemt hvor den opprinnelig kommer ifra, slik Hjeltnes karikerer det som. Det er nok heller mer kunnskap om kjøttmatens opprinnelse og om dyrenes liv som får flere til å reagere med ubehag og avstandstaking fra akkurat dette segmentet av matproduksjonen.

Å velge vekk unødvendige lidelser

Vi slakter og spiser ikke dyr for å få mat, slik filosof Ole Martin Moen sa det i Folkeopplysningens episode om kjøttproduksjon; vi gjør det for å få en bestemt type mat, en som strengt talt ikke er nødvendig for oss. Det er innarbeidede vaner og tradisjoner som er lett å bryte hvis man virkelig går inn for det. Vårt samfunns overflod av mat- og forbruksvarer gir oss store muligheter og det har blitt svært enkelt å gjøre større kutt i forbruket av animalske produkter, og å kutte dem ut fullstendig.

Spørsmålet om hva man skal spise blir et etisk spørsmål om det er forsvarlig å påføre dyr lidelser, deprivasjon og død for et bestemt kosthold man uten større anstrengelser kan erstatte med et annet.

Dyrefiendtlig fremmedgjøring

Med i bildet er et fremmedgjørende natursyn, men ikke det Hjeltnes tenker på. Man må fremmedgjøre seg fra ikke-menneskelige dyr, man må skru av ens evne til identifisering, empati og sympati for med viten og vilje kunne påføre dem lidelse og død, for å kunne redusere noen til noe. Man må overse likheter i moralsk relevante kvaliteter mellom mennesker og andre dyr, og man må overdrive, eller eliminere forskjellen mellom sansende, følende dyr og planter.

Det er dette menneskesentrerte og artsdiskriminerende natursynet Hjeltnes forvalter når han skriver: «Nokre meiner det er slemt å ha fisk i merdar, skyta ryper eller koka hummar. Snart er det vel slik at soppen og kjenner smerte, når me riv den opp av jorda i skogen.» Dette er en sterk devaluering av dyr og trivialisering av lidelser. Større kunnskapsløshet om «matens opprinnelse» og hva et dyr er skal man lete lenge etter.

Mer fra: Debatt