Debatt

Framtidas Oslo trenger en ny T-banetunnel gjennom sentrum

Høyre tar feil når de påstår at byrådets forslag til ny T-banetunell tar for lite hensyn til fremtidens byutvikling. Framtidas innbyggere i ytre by trenger å kunne komme seg til Sentrum, ikke til Sagene.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

For få uker siden vedtok bystyret en ny kommuneplan for Oslo med byutviklingsstrategi. Det er bare å lese den. For hva sier byutviklingsstrategien om Oslos vekst de neste tiårene?

For det første at Hovinbyen er Oslos klart største byutviklingsområde. Økern skal bli sentrum i et nytt byområde som skal vokse frem her de neste tiårene. I Hovinbyen skal det bygges titusenvis av nye boliger og etableres mellom 50.000 og 100.000 arbeidsplasser.

Hovedproblemet med t-banenettet i dag, er at kapasiteten gjennom sentrum er tilnærmet sprengt. Det skaper mye bry for alle som skal til og fra sentrum, og verre skal det bli. Ruter og byrådet foreslår derfor en ny sentrumstunnel via Bislett og Nedre Grünerløkka. Høyre ønsker derimot heller en slags indre ringbane fra Ensjø over Carl Berner til Sagene, Ullevål og Majorstua.

Hvor kan man forvente at storparten av de titusenvis av innbyggerne og arbeidstakerne i den nye Hovinbyen som oftest vil dra med T-banen? Inn mot sentrum, eller til Sagene og Ullevål? Svaret er gitt.

Det samme gjelder for de andre områdene hvor kommuneplanen legger opp til at Oslo skal vokse: Groruddalen med spirende områder som Furuset, Grorud, Rommen og Tveita, eller Oslo sør med T-banenære vekstområder som Mortensrud og Skullerud. Viktig å komme seg til Sagene? Neppe.

I Oslo vest er det særlig Skøyen, Vækerø og Lysaker/Lilleaker som ligger an til å få stor vekst de neste tiårene. Behovet for å ta seg en tur til Sentrum er nok også her betydelig større enn til Sagene, selv om Sagene sant nok er en urban og trivelig del av Oslo.

Jeg er enig med Høyre i at områder langs Ring 2 fortjener et godt kollektivtilbud. Men det kan ikke gå på bekostning av hele byens behov for en ny sentrumstunnel. Her må Høyre stokke beina, og se frem til at byrådets planer om trikk på Ring 2 blir en realitet.

Med anslagsvis 150.000 nye innbyggere i Oslo i 2040, kan vi ikke klare oss med en enkelt sentrumstunnel hvor kapasiteten allerede er tilnærmet sprengt. Det alvorlige i saken er at Høyre-tunnelen faktisk vil være til hinder for byutviklingen vi har vedtatt. Høyre-tunnelen gjør det mindre attraktivt å flytte til våre viktigste byutviklingsområder i tråd med den strategien bystyret har vedtatt – og som Høyre faktisk har stemt for.

Nei Høyre, det er tunnelforslaget deres som tar for lite hensyn til fremtidens byutvikling – og innbyggernes beste.

Mer fra: Debatt