Debatt

Fint mål, manglende midler

NAV: For å nå rejgeringens mål om flere i arbeid må NAV-kontorene bemannes tilstrekkelig.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Regjeringens mål om flere i arbeid og færre på trygd betinger økt bemanning av NAV-kontorene, og flere ansatte med sosialfaglig kompetanse. God, individuell oppfølging er ressurskrevende på kort sikt, men en god og riktig investering på lang sikt.

Regjeringen la for kort tid siden frem meldingen: «NAV i en ny tid – for arbeid og aktivitet». Målet er bedre brukeropplevelser og flere i arbeid. Dette skal skje gjennom økt myndighet, mer handlefrihet og mindre detaljstyring av NAV-kontorene. Regjeringen varsler også at de ansatte skal få bedre mulighet til å skreddersy løsninger for den enkelte.

Fellesorganisasjonen (FO) støtter regjeringens mål, men som fag- og profesjonsforbund for mange NAV-ansatte, har vi flere innspill til veien dit. For fellesnevneren bak suksesshistoriene er få brukere per ansatt, individuell tilrettelegging, tett oppfølging, tverrfaglig samarbeid og helhetlig tilnærming. FOs egne erfaringer og prosjektet «Det positive NAVet», bekrefter dette.

For å styrke fagmiljøet i NAV har ekspertutvalget anbefalt færre og større NAV-kontor. Dette har arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie lovet å følge opp. FO er imidlertid skeptisk til forslaget. Vi mener større kontor i seg selv ikke vil bidra til bedre fagmiljø og mer brukerorientert tjenesteutøvelse. Vi frykter motsatt effekt: at tjenesten blir mer byråkratisk og utilgjengelig for brukeren, og at døren inn til NAV blir enda trangere enn den allerede er. Ved å ha nærhet til lokalsamfunnet, kan NAV tilby koordinerte tjenester, i samspill med andre aktører i kommunene, som for eksempel skolen- og helse- og omsorgstjenestene.

Tilstrekkelig bemanning i de lokale NAV-kontorene er noe av det viktigste for å sikre gode brukeropplevelser. Når hver av de ansatte i NAV har ansvar for et tresifret antall mennesker, sier det seg selv at det er vanskelig å følge opp og veilede dem tett i en prosess inn mot arbeidslivet. FO mener derfor det bør innføres en veiledende bemanningsnorm for hvor mange brukere den enkelte saksbehandler kan ha ansvar for.

Det er godt at regjeringen ser behovet for sosialfaglige kompetanse og fleksibilitet i NAV. Tett og god sosialfaglig oppfølging er essensielt for å nå målet om flere i arbeid og bedre brukeropplevelser. NAV er avhengig av ansatte med kompetanse til å kunne følge opp og veilede mennesker i ofte sammensatte og vanskelige situasjoner. Samtidig advarer vi regjeringen mot å redusere økonomiske ytelser som virkemiddel, fordi mange trenger mye mer enn en ledig jobb for å komme seg inn i arbeidslivet. For noen er veien relativt kort og enkel, men for andre er målet om arbeid først mulig å oppnå etter at andre utfordringer er løst. For eksempel påvirker fattigdom, som innebærer en uavklart og uforutsigbar økonomi, hele familien, både foreldre og barn, og kan i seg selv være et hinder for å komme i arbeid. Økonomisk trygghet på sin side bidrar til å redusere bekymringene for morgendagen, og skaper ro og overskudd til å tenke framover og til å ta tak i utfordringene. Vår erfaring er derfor at det eneste riktige er bedre individuell oppfølging og tilpassede tiltak. Tvang og økonomiske sanksjoner vil i mange tilfeller forverre en allerede vanskelig situasjon.

Vi vet at arbeid genererer bedre helse, livskvalitet, egenverd og trivsel. Vi er derfor enig med regjeringen i at målet er å få flere inn i arbeidslivet. Men skal vi nå målet om flere i arbeid, er vi helt avhengig av at alle brukere får en god sosialfaglig og individuell oppfølging til å mestre eget liv. Dette er viktig og nødvendig, både overfor den enkelte og i et samfunnsmessig perspektiv. Står vi opp for tryggheten for helt grunnleggende behov og god oppfølging – er veien inn til arbeid enklere.

Mer fra: Debatt