Kultur

Fart på samferdsel i Østfold

Samferdsel i Østfold har fått en satsing som står seg i møte med velgerne og trafikanter med ulike transportmidler.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Innlegget er skrevet sammen med Linda Hofstad Helleland, leder i Stortingets transportkomité (Høyre)

Høyre-Frp regjeringen, sammen med KrF og Venstre, er nå godt i gang med fornyinger og forbedringer av vei og bane i Østfold. I budsjettet, som nå er vedtatt, blir det bevilget 829 millioner kroner til de gjenværende prosjektene for å få fullverdig standard på E18 mellom Vinterbro og Sverige. Kollektivtiltak i Nedre Glomma-området, Fredrikstad og Sarpsborg får gjennom belønningsordningen 215 millioner fra 2014 til 2017.

Blå gjennomføringsevne vises tydelig i budsjettet. Stortinget vedtok sist uke å stanse det rødgrønne forfallet og starte jobben med å hente inn vedlikeholdsetterslepet på riksvei. Også i Østfold er vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene stort, og både økte bevilgninger og en styrking av rentekompensasjonsordningen setter fylket i stand til å forbedre de neste år.

I dag er veinettet preget av dårlig kapasitet og dårlig veistandard. Tempoet i veibygging må opp, og vi må bygge helhetlig og sammenhengende, ikke stykkevis og delt. Før valget lovet Høyre og Frp en sterkere satsing på veibygging, og nye løsninger for å bygge mer effektivt enn i dag. Budsjettet viser at sammen med KrF og V holder vi det vi lover. Vi øker veibevilgningen med 18 prosent, og for første gang på flere tiår reduseres vedlikeholdsetterslepet på riksvei som gir oss færre strekninger med krakelert asfalt og sviktende veiskulder.

Med den forventede befolkningsveksten er også satsingen på jernbanen sentral for å nå klimamålene og unngå overfylte veier med kø, kork og kaos. Jernbanen er viktig for bo- og arbeidsmarkedet i og rundt Østfold. Regjeringen har blant annet bevilget 3,1 mrd. kr til bygging av Follobanen som planlegges å være klar til bruk fra 2021. Selv om dette er et prosjekt i Oslo og Akershus, vil Follobanen være vesentlig for et bedre togtilbud for reisende fra Østfold både på østre og vestre linje. Det skal også bygges sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Seut (Fredrikstad) innen utgangen av 2024, og innen utgangen av 2026 er målet å forlenge det sammenhengende dobbeltsporet gjennom Fredrikstad og videre til Sarpsborg.

Selv om investeringene i jernbane har vært store de siste årene, er det fortsatt mange som forbinder jernbane med ord som solslyng, signalfeil, nedrevet kjøreledning og buss for tog. Ser man på statistikken, skjønner man hvorfor. Forfallet har økt med en milliard kroner i året mellom 2005 og 2013. I dag er realiteten at mange av delene som skal til for å vedlikeholde jernbanen knapt produseres lenger. Med dette budsjettet ligger regjeringen 5 milliarder foran skjema på jernbaneinvesteringer. Men det nytter det ikke å bygge nytt et sted, om signalanleggene ikke fungerer og kjøreledningene faller ned på det gamle. Derfor har vi økt midlene til fornying på jernbanen fra de rødgrønnes 0,9 milliarder i 2013 til 2,3 milliarder i 2015, og reduserer dermed vedlikeholdsetterslepet. Det bekrefter et etterlengtet trendskift og et vendepunkt i norsk samferdselspolitikk.

Summen av alle tiltakene baner vei for et nødvendig og etterlengtet samferdselsløft, som bidrar til at folk komme seg trygt til og fra jobb, og næringslivet får transport sine varer på en effektiv måte. God samferdselspolitikk handler ikke bare om kroner. Det handler også om å få mest mulig vei og bane igjen for de pengene vi bruker.

Publisert i Dagsavisen Moss Dagblad samme dag

Mer fra: Kultur