Kultur

EU-kommisjonen finner fortrinnsretten til havnearbeid ulovlig

I forbindelse med tvisten mellom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og Holship Norge AS om fortrinnsretten til lossing og lasting på Drammen Havn, har EU-kommisjonen tatt stilling: NTFs fortrinnsrett er i strid med EØS-avtalen.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

1. Tvisten

Det oppsto tvist mellom NTF og Holship[i] i 2013 i forbindelse med lossing og lasting av skip på Drammen Havn. NTF forlangte at de hadde fortrinnsrett på lossing og lasting av skip gjennom sitt Administrasjonskontor for havnearbeid (opprettet sammen med arbeidsgiverne). Holship anførte på sin side at de ville losse- og laste skipene selv gjennom egne ansatte, som har tariffavtale med LO-forbundet Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF). Den tariffavtalen er like god for de ansatte som NTFs tariffavtale, og NTF har ikke medlemmer i Holship. Likevel jakter NTF på det arbeid som gjøres av arbeidstakerne i Holship, akkurat som de jakter på det arbeid som arbeidstakere organisert i Industri Energi utfører i Risavika. Det kan høres usolidarisk og merkelig ut, men har historiske årsaker: Havnearbeidet (lossing og lasting) har tradisjonelt "tilhørt" Norsk Havnearbeiderforening i NTF, og fortrinnsretten har vært der for å sikre havnearbeiderne tilstrekkelig arbeid og lønn. ILO-konvensjon nr. 137 har også et slikt formål. Høyesterett sanksjonerte opplegget i 1997 i Sola Havn-dommen. Formålet er bra, men kan etter min mening like godt oppfylles ved faste stillinger i de ordinære havnebedriftene.

2. Sakens gang

NTF saksøkte Holship i 2013 med krav om tariffavtale, og vant frem i både tingretten og lagmannsretten. NTF hadde fra før en viktig prinsippseier bak seg i den nevnte Sola Havn-dommen. Denne dommen måtte og må de underordnede domstoler bøye seg for (prejudikatseffekten). Høyesterett tok imidlertid ikke i 1997 helt presist stilling til forholdet til EØS-avtalen, selv om førstvoterende sa følgende: " Bedriftens henvisning til konkurranselovgivningen kan jeg vanskelig se kan ha noen betydning i en slik sak." Det var og er tradisjonell lære at konkurransereglene, som skal sørge for fri konkurranse, må vike for en tariffavtale, fordi de ansatte skal få lov å samarbeide om lønn mv. Spørsmålet nå er om dette også gjelder en fortrinnsrett, som har til hensikt å sikre en arbeidstakergruppe (NTF) på bekostning av andre arbeidstakergrupper (for eksempel organisert i NAF og IE).

3. EU-kommisjonens innstilling

Holship anket til Høyesterett og Høyesterett sendte saken i januar i år videre til EFTA-domstolen i Luxembourg, hvor muntlige høringer skal finne sted 11. november i år. I den forbindelse har EU-kommisjonen og EFTAs overvåkningsorgan (ESA) kommet med sine innstillinger. De kan leses her, og er nærmere omtalt her.

EU-kommisjonen konkluderer i premiss 32 med at NTFs boikott mot Holship, for å opprettholde fortrinnsrett til havnearbeid for losse- og lastekontoret, er misbruk av dominerende posisjon, jf. EØS-avtalen artikkel 54. Videre konkluderer EU-kommisjonen i premiss 60 med at fortrinnsretten er en urettmessig restriksjon på adgangen til fri etablering av losse- og lastetjenester innen EØS-området, artikkel 31 i EØS-avtalen. Kommisjonen avviser i premiss 47 dessuten at ILO-konvensjon nr. 137 kan begrunne fortrinnsretten. Man kan trygge havnearbeiderne på andre måter. EFTA-landenes overvåkningsorgan, ESA, har i det vesentlige kommet til de samme konklusjoner.

4. Fremtiden tilhører havna?

EØS-avtalen er norsk lov. Dersom EFTA-domstolen og Høyesterett kommer til samme resultat som de to overvåkningsorganene, må fortrinnsretten settes til side som ulovlig og endre rettstilstanden fra Sola-Havn-dommen i 1997. En endring medfører imidlertid ikke noe mindre behov for NTF og fagforeninger på norske havner. Men det vil medføre at NTF må tilpasse seg det vanlige norske arbeidsmarkedet, med faste ansatte havnearbeidere i vanlige havnebedrifter, bedrifter som konkurrerer med hverandre. Slutt med NTF- lossekontorer[ii], som leier ut folk på oppdrag. Mange av bedriftene vil fortsatt ha tariffavtale i NTF fordi NTF kan havnene. Men uten fortrinnsrett og monopol på lossing og lasting, og dermed bedre og mer effektive havner.

En slik fremtid kan medføre en revitalisering av norske havner, med overføring av langt mer godstransport fra veier og tog og til sjøtransport. Ingen dårlig fremtid.

[i] Jeg representerer Holship Norge AS.

[ii] Opprettet med grunnlag i tariffavtale LO/NTF-NHO/NHO LT. Se også Sør- og Nordnorgeavtalen.

Mer fra: Kultur