Debatt

Et gigantisk svik – la spesialundervisning stå!

50.000 norske skolebarn, nesten et helt skoletrinn, er avhengig av spesialundervisning i dag. Det vil være et gigantisk svik mot disse barna og fjerne retten til spesialutdanningen. La stå!

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Etter en fantastisk sommer skal badeliv erstattes med lesing og regning på skolen. Nye og viktige ferdigheter skal læres og legge grunnlaget for videre skolegang og arbeidsliv. Mange gleder seg til skolestart. Men ikke alle. For barn med spesielle behov sviktes det i alle ledd, og konsekvensen er mistrivsel, utestenging og mangelfull læring.

Et ekspertutvalg ledet av Thomas Nordahl skulle ta tak i dette, og komme med forslag for å bedre på situasjonen. Tiltakene som ble foreslått er å fjerne retten til spesialundervisning, og legge ned PPT og Statlig pedagogisk tjeneste. Forslagene river teppet unna føttene til de mest sårbare elevene. FFO mener det et gedigent svik. Har skolen og Nordahlutvalget gitt opp disse barna? De kommuniserer at systemet ikke virker – og da må vi legge ned systemet. Det er som å si at helsevesenet fungerer for dårlig – så da fjerner vi retten til helsehjelp. Alle skjønner at det er en dårlig idé.

Problemet i skolen i dag er ikke at elevene har rett på spesialundervisning. Problemet er at den ikke er god nok. Forskning viser at god spesialundervisning virker. Den virker når den settes inn tidlig, er intensiv, målrettet, prioritert og systematisk. 50.000 barn er avhengig av dette. Det gjelder deres fremtid. Og Norges. For staten Norge er avhengig av at de kommer seg ut i jobb og betaler skatt. Mange vil hevde at dette koster for mye. Vi sier nei. Å gi opp 50.000 barn – det vil koste mye mer. Dette er ikke en kostnad, men en investering – i barnas og landets fremtid.

Nei, løsningen er ikke å fjerne retten til spesialundervisning og støtteapparatet. I stedet må den styrkes. Dette er oppgaven til kommunene, til skolen, til PPT, til Statped, til rektorene, til lærerne – og til kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

FFOs budskap til Jan Tore Sanner er: Ikke gi opp disse barna! Styrk spesialundervisningen, øk kompetansen i skolen rundt tilpasset opplæring og spesialundervisning – og bygg et sterkt lag av fagfolk rundt elevene. Og ikke minst – hør på den virkelige ekspertisen. Barna, foreldrene og deres representanter.

Styrk heller undervisningen og gi dem muligheten som andre barn til et vitnemål som de kan bruke til å skape seg et godt og selvstendig liv. Å investere i alle disse barna er en investering for fremtiden. Spesialundervisningen – la stå! Hvis ikke er dette et gigantisk svik mot barna.

Mer fra: Debatt