Kultur

En time til besvær

Gjennom skoletida synker andelen barn som er fysisk aktive minst en time om dagen dramatisk. Det er åpenbart at alle burde sikres et minimum av fysisk aktivitet i løpet av skolehverdagen. Egentlig er Stortinget enig i det.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Men når våre fremste folkevalgte skal følge opp med vedtak, blir partipolitiske prioriteringer viktigere enn barns helse. Det ser ut til å bli skjebnen til et forslag fra senterpartipolitikerne Kjersti Toppe, Trygve Slagsvold Vedum og Ivar Odnes om innføring av en times fysisk aktivitet hver dag i skolen.

Fremskrittspartiet fremma i 2012 et tilsvarende forslag, men sitter nå tafatte sammen med regjeringskollega Høyre og Venstre, og "merker seg" at det er et samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet om temaet. Et flertall kunne likevel pålagt regjeringa å fremme en sak om hvordan en times fysisk aktivitet i skolehverdagen kan gjennomføres. I stedet deler partiene seg på to mindretallsforslag.

Arbeiderpartiet og Sosialistisk venstreparti foreslår: "Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om hvordan man kan innføre en time daglig fysisk aktivitet for elever fra 1.-10. trinn." Mens Kristelig Folkeparti og Senterpartiet foreslår: "Stortinget ber regjeringa fremje forslag til innføring av ei ordning som sikrar elevar på 1.-10. trinn minst ein time fysisk aktivitet kvar dag, innanfor dagens timetal."

Nitti prosent av 6 åringene er aktive en time om dagen, mens bare halvparten av 15-åringene oppfyller minimumskravet. Barna blir taperne om en ikke klarer å forene disse to nesten identiske mindretallsforslagene om fysisk aktivitet i skolen når saken kommer til behandling i Stortinget 12. juni. På sikt påføres samfunnet kostnader i milliardklassen om ikke politikerne tar grep og sikrer alle barn et minimum av fysisk aktivitet.

Mulighetsrommet for fysisk aktivitet i skolen er stort - med kroppsøving med velkvalifiserte lærere som en grunnpilar. Gjennom "Læring i friluft" har friluftsrådene vist at læring i alle fag kan kombineres med aktiv bruk av uteområder og nærnatur. I tillegg til virkelighetsnær læring og fysisk aktivitet, gir det grunnleggende naturopplevelser og styrker det sosiale miljøet.

Dokumentasjonen på betydningen av fysisk aktivitet er overveldende bl.a. gjennom Helsedirektoratets "Kunnskapsgrunnlag for fysisk aktivitet" fra februar i år. Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen refererer til denne i sin innstilling, og viser til at velferdsgevinsten tilsvarer 239 milliarder hvert år dersom befolkningen oppfyller anbefalingene om en times aktivitet for barn og en halv time for voksne. Om Stortinget likevel ikke klarer å fatte et prinsippvedtak som sikrer alle barn en times fysisk aktivitet i skolehverdagen - så tilgi dem ikke - de har kunnskap til å vite hva de gjør.

Mer fra: Kultur