Debatt

En forundret kunnskapsminister

Jeg forundres over at kunnskapsministeren ikke forstår at innføring av en veiledende språknorm innebærer en ny retning i norsk barnehagepolitikk (Dagsavisen 26.04.16).

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Innføring av en nasjonal språknorm peker i retning av å innføre resultatmål. Det har aldri vært gjort tidligere. Tvert imot har norske styringsdokumenter vektlagt prosessmål. I motsetning til resultatmål, retter prosessmålene seg mot barnehagens bidrag til barns læring og utvikling og til personalets ansvar i denne sammenheng.

En tydeliggjøring av barns språklige og sosiale utbytte før skolestart og et tydeligere skoleforberedende innhold medfører dreining. Jeg forventer at en kunnskapsminister forstår dette og vet hva han gjør. Også foreldreutvalget for barnehager (FUB) er bekymret for den skoleforberedende dreiningen. Med forslagene i stortingsmeldingen beveges barnehagen fra den sosialpedagogiske tradisjonen, som har vært gjeldende gjennom hele den norske barnehagehistorien, over i en skoleforberedende retning.

I den sosialpedagogiske tradisjonen ses omsorg, lek og læring i sammenheng. Barnas lek og læring skal fylle hverdagen uten at barna må oppfylle nasjonale normer. Visst er kvaliteten forskjellig i norske barnehager. Jeg er enig med kunnskapsministeren i det. Men det skyldes ikke mangel på språknormer. Det skyldes personalets samlete utdanningsnivå og tid til et forberedt og deltagende samspill med barn rundt faglige spørsmål og opplevelser.

Mer fra: Debatt