Kultur

Dyrt og lite demokratisk

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Dyrt og lite demokratisk

LOBBYKRATI:

Anne Therese Gullberg

Forsker, CICERO
Senter for klimaforskning

Dagsavisen setter en viktig sak på dagsorden når den ser på det offentliges bruk av profesjonelle lobbytjenester. Avisen viser lørdag 18. januar til at en rekke kommuner har kjøpt profesjonelle lobbytjenester gjennom PR-byrået First House.

I eliteundersøkelsen som ble utført i forbindelse med maktutredningen ved årtusenskiftet, fant vi at 90 prosent av norske stortingsrepresentanter og 70 prosent av de resterende elitene var enige i at det er betenkelig at virksomheter som fullfinansieres over offentlig budsjetter kjøper tjenester fra profesjonelle lobbyister. Bare om lag 10 prosent av elitene mente den gangen at det overhodet ikke var betenkelig med offentlige kjøp av profesjonelle lobbytjenester.

I de ti årene som er gått siden maktutredningen, har PR-bransjens budsjetter økt betraktelig, og mye tyder på at holdningene også er endret. I høst skrev Dagens Næringsliv på lederplass at ingen lenger lot seg overraske av at offentlige virksomheter, og Drammen kommune mer spesielt, kjøpte profesjonelle lobbytjenester.

At overraskelsesmomentet er borte, betyr imidlertid ikke at dette er en bedre idé i dag enn det var ved årtusenskiftet: Offentlige kjøp av lobbytjenester innebærer at offentlig finansierte virksomheter bruker offentlige budsjetter til å påvirke offentlige myndighetsbeslutninger. Hvis PR-byråene ikke lenger brukes bare som mellomledd mellom et privat finansiert næringsliv og politikk, men også som mellomledd mellom ulike offentlige aktører med hver sine roller i offentlige beslutningsprosesser, er det god grunn til å være på vakt. Da er vi på vei mot et «lobbykrati» - som er en ytterst dyr og lite demokratisk form for demokrati.

Mer fra: Kultur